The English Class of Acceleration Program at SMPN 1 Malang:A Case Study

Main Author: AAN FUSI WAHYUNI; Perpustakaan UM
Format: PeerReviewed
Bahasa: ind
Terbitan: , 2009
Online Access: http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/sastra-inggris/article/view/2847
Daftar Isi:
  • ABSTRACTWahyuni, Aan Fusi. 2009. The English Class of Acceleration Program at SMPN 1Malang: A Case Study. Thesis, English Language Education, Faculty of Letters,State University of Malang. Advisor: Prof. Kasihani K.E.S, M.A, Ph.D.Key words: English Class, Acceleration ProgramThe objective of this study was to describe the teaching of English in accelerationclass at SMPN 1 Malang. The design of this study was descriptive qualitative research.The subjects were the English teacher and the students of acceleration class program. Thestudents were in the second year of their study in 2008/2009 academic year. The maininstrument of this study was the researcher, who was supported by some instruments, i.e.:observation form, interview guide, questionnaires, and documentation.The findings were clasified into four categories. They were syllabus, lesson plans,materials and media , and teaching methods used in acceleration class. From the findings,the researcher found that the teacher modified the syllabus of regular class to make asyllabus for acceleration class. The syllabus was only time modified and the lesson planmade in the form of a module. It could not be implemented as a lesson plan due to theabsence of some important parts which were basic competence, instructional objectives,teaching methodology, teaching and learning activities, and assessments. The materialsused were not only textbooks but also some additional materials taken from newspapers,magazines, and internet. The media used by the teacher were real objects, pictures, andelectronic media, such as LCD and computer unit. The teacher implemented variousmethods, for instance discussion, presentation, and group work.Based on the findings, some suggestions were given to to increase the quality ofacceleration program at SMPN 1 Malang. It was suggested that the teacher make specialsyllabus for the English class of acceleration program which was not only time modified.The materials and teaching methodologies should be more specific and different fromregular classes. This was done to accommodate individual differences of the students ofacceleration program. ABSTRAK Wahyuni, Aan Fusi. 2009. The English Class of Acceleration Program at SMPN 1 Malang:A Case Study. Skripsi, Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Sastra, Universitas Negeri Malang. Pembimbing: Dra. Sri Widayati, M.Ed. Kata Kunci: Kelas Bahasa Inggris, Program Akselerasi. Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan proses pembelajaran bahasa Inggris pada kelas akselerasi di SMPN 1 Malang. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian deskriptif kualitatif. Subjek penelitian adalah siswa-siswi kelas VIII program akselerasi. Tahun pelajaran 2008/2009. Instrumen utama adalah peneliti, yang dibantu oleh beberapa instrumen lain, yaitu tabel observasi, petunjuk wawancara, kuesioner, dan sejumlah dokumentasi. Data yang diperoleh diklasifikasikan menjadi empat kategori, yaitu silabus, RPP, materi dan media pembelajaran, dan metode pembelajaran. Berdasarkan data yang diperoleh, peneliti menemukan bahwa guru pengajar mata pelajaran bahasa Inggris kelas akselerasi menggunakan silabus kelas reguler sebagai pacuan untuk kemudian dimodifikasi waktunya dan dijadikan silabus untuk kelas aselerasi. RPP yang digunakan dibuat dalam bentuk modul yang pada hakikatnya tidak bisa digunakan sebagai RPP karna tidak mencantumkan banyak bagian-bagian penting sebuah RPP. Materi yang digunakan tidak hanya buku cetak saja, tapi juga dengan menggunakan materi tambahan yang diambil dari majalah, koran, atau mengunduh dari internet. Sedangkan media yang digunakan adalah benda-benda nyata, gambar, dan media elektronik, seperti LCD dan komputer. Metode yang digunakan variatif, seperti diskusi, presentasi, dan kerja kelompok. Berdasarkan hasil yang diperoleh, penelitian ini meyarankan kepada guru pengajar bahasa Inggris kelas akselerasi untuk membuat silabus khusus untuk program kelas akselerasi yang tidak hanya dimodifikasi pada bagian waktunya saja. Materi-materi yang diberikan dan metode-metode yang digunakan sebaiknya berbeda dari kelas reguler untuk dapat mengakomodasi kebutuhan individu siswa-siswi kelas akselerasi.