Supervisi Akademik Kunjungan Kelas oleh Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Kinerja Guru di SD Negeri Langensari 04 Kecamatan Ungaran Barat Kabupaten Semarang

Main Author: Susilowati
Other Authors: Slameto, The purpose of this study was to determine and describe (1) Planning academic supervision classroom visits by principals to improve the performance of teachers at SDN Langensari 04 Ungaran Western District of Semarang District. (2) Implementation of academic supervision classroom visits by principals to improve the performance of teachers at SDN Langensari 04 Ungaran Western District of Semarang District. (3) Evaluation of academic supervision classroom visits by principals to improve the performance of teachers at SDN Langensari 04 Ungaran Western District of Semarang District. This type of research is qualitative research with descriptive method. The main subject of research is the principal and teachers. Data analysis was performed with data collection, data reduction, data presentation, and conclusion or verification. The results of this study are (1) Planning academic supervision visits conducted with pre-class observation, observation in the PBM implementation, analysis of the results of observation, process observation, do feedbacks observation, arrange follow-up program and implement follow-up program .; (2) Implementation of academic supervision visits by the principal class is based on the steps that initial meeting stage (analyzing the learning plan, set the aspect which will be observed in the study), the stage of observation (record objectively and selective RPP and events during learning), and gathering phase reversal (analyzing the results of observations with the teachers, to interpret the results of the analysis, specify the aspects that must be done to help improve the RPP and the behavior of teachers in learning); and 3) Evaluation of academic supervision classroom visits by the Principal to improve teacher performance is the preparation of syllabus and lesson plans that do not match the standard has been set, still conventional learning, and the learning that teachers do not use props. Then to follow up that will be the principal with the results obtained academic supervision is that the principal will provide guidance to teachers on a periodic basis and provide motivation to improve its performance.
Format: Thesis application/pdf
Bahasa: ind
Terbitan: Magister Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana FKIP-UKSW , 2018
Subjects:
Online Access: http://repository.uksw.edu/handle/123456789/15463
Daftar Isi:
  • Tujuan Penelitian ini adalah untuk mengetahui dan mendiskripsikan (1) Perencanaan supervisi akademik kunjungan kelas oleh kepala sekolah untuk meningkatkan kinerja guru di SDN Langensari 04 Kecamatan Ungaran Barat Kabupaten Semarang. (2) Pelaksanaan supervisi akademik kunjungan kelas oleh kepala sekolah untuk meningkatkan kinerja guru di SDN Langensari 04 Kecamatan Ungaran Barat Kabupaten Semarang. (3) Evaluasi supervisi akademik kunjungan kelas oleh kepala sekolah untuk meningkatkan kinerja guru di SDN Langensari 04 Kecamatan Ungaran Barat Kabupaten Semarang. Jenis Penelitian ini penelitian kualitatif dengan metode deskriptif. Subjek utama penelitian adalah kepala sekolah dan guru. Analisis data dilakukan dengan pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan simpulan atau verifikasi. Hasil Penelitian ini adalah (1) Perencanaan supervisi akademik kunjungan kelas dilakukan dengan pra observasi, observasi dalam pelaksanaan PBM, analisis hasil observasi, mengolah hasil observasi, melakukan umpan balik hasil observasi, menyusun program tindak lanjut dan melaksanakan program tindak lanjut.; (2) Pelaksanaan supervisi akademik kunjungan kelas oleh kepala sekolah disusun berdasarkan langkah-langkah yaitu tahap pertemuan awal (menganalisis rencana pembelajaran, menetapkan aspek yang akan diamati dalam pembelajaran), tahap pengamatan (mencatat secara obyektif dan selektif RPP dan peristiwa selama pembelajaran), dan tahap pertemuan balikan (menganalisis hasil observasi bersama guru, menginterprestasi hasil analisa, menetapkan aspek-aspek yang harus dilakukan untuk membantu meningkatkan RPP dan perilaku guru dalam pembelajaran); dan 3) Evaluasi supervisi akademik kunjungan kelas oleh Kepala Sekolah untuk meningkatkan kinerja guru adalah penyusunan Silabus dan RPP yang belum sesuai standar yang sudah ditetapkan, pembelajaran masih bersifat konvensional, dan pembelajaran yang dilakukan guru belum menggunakan alat peraga. Tindak lanjut yang dilakukan kepala sekolah dengan hasil supervisi yang didapat bahwa kepala sekolah akan memberikan pembinaan kepada guru secara periodik untuk meningkatkan kinerjanya.