Dissecting the Tahāfut Al-Falāsifah as the Critism of Ghazali Against the Muslim’s Philosopy
Main Author: | Aini, Qurrotul |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
LPPM IAIN Sultan Amai Gorontalo
, 2016
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://www.journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/fa/article/view/799 https://www.journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/fa/article/view/799/590 |
Daftar Isi:
- This research is the study of library research which raised the criticism of al-Ghazālī against the muslim philosophers in Tahāfut al-Falāsifah. And in this paper there are two questions; first, what is the purpose of al-Ghazālī in writing the Tahāfut al-Falāsifah? Second, Is it true that this work is representation of the conflict between philosophy and dogma; between revelation and the ratio; or between orthodoxy and heterodoxy. By using historical and content analysis to elucidate the criticism of al-Ghazālī against the muslim philosophers in Tahāfut al-Falāsifah. Then, the results of this research are, first al-Ghazālī wrote the Tahafut to do contestation against epistemology philosophical superiority claims, which was directed to their conclusions, instead of questioning the validity of logic as philosophical reasoning methodology. Second, the critism of al-Ghazālī cannot be seen as a reaction of orthodoxy or dogma against the philosophy. He should be viewed as a muslim scholar who has an important role in the naturalization of greek philosophical tradition and its adaptation to the building of islamic thought.
- Penelitian ini merupakan kajian kepustakaan yang membahas kritik al-Ghazali terhadap filosof Muslim dalam Tahafut al-Falasifah. Ada dua pertanyaan yang dibahas dalam artikel ini: Pertama, Apa tujuan al-Ghazali dalam tulisannya di Tahafut al-Falasifah? Kedua, apakah benar hal itu merepresentasikan konflik antara filsafat dan dogma agama; antara wahyu dan akal; atau antara ortodoksi dan heterodoksi. Dengan menggunakan analisis historis dan analisis isi, artikel ini akan memaparkan kritik al-Ghazali terhadap filosof muslim dalam Tahafut al-Falasifah. Hasil penelitian ini adalah, pertama tulisan al-Ghazali dalam Tahaut merupakan kontestasi melawan klaim superioritas epistemologi filsafat, yang mana tampak langsung dari kesimpulan mereka, daripada mempertanyakan validitas logis metodologi filsafat. Kedua, kritik al-Ghazali tidak bisa dilihat sebagai sebuah reaksi ortodoksi atau dogma melawan filsafat. Dia seharusnya dilihat sebagai cendekiawan muslim yang memiliki peran penting dalam menaturalisasikan tradisi filsafat Yunana dan mengadaptasikannya ke dalam bangunan filsafat Islam.