Deleuze Cinematica Ethic in Java Women's Representation on ‘Setan Jawa’ Garin Nugroho's Film

Main Authors: Dewi, Agustina Kusuma, Piliang, Yasraf Amir, Irfansyah, Irfansyah
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: Universitas Komputer Indonesia , 2019
Online Access: https://search.unikom.ac.id/index.php/visualita/article/view/1867
https://search.unikom.ac.id/index.php/visualita/article/view/1867/1479
Daftar Isi:
  • Film is a medium of visual communication that plays a role in the dissemination of women's concept discourse in Indonesia, one of which is due to its distinctive characteristics that can last for a long period of time, potentially wider in its dissemination, including also being a mass media hypnotic culture. The film is closely related to the concept of gaze, male gaze in the cinematography industry, which according to overly uses men's views, which is positioning women as subjects who have no power over themselves (self-possessiveness) but as objects of male gaze. Women become commodities in the film, a sex object that is commodified to construct an image that represents the position of women is as an additional role that is not important in one film narrative. In the male gaze narration, women in the film do not act, but become part of the actions of men. Morally, male gaze assumes that the behavior of women in films has a vacuum, but in Garin Nugroho's 'Setan Jawa’ using Deleuze's cinematic study, women are positioned to have other representations that differ from the ethics of cinematics which do not place women as signs of sex objectification for the sake of fulfillment of men's desires, but as subjects who are fully empowered and may wish of themselves.
  • Film merupakan bentuk komunikasi visual yang berperan dalam penyebaran diskursus konsep perempuan di Indonesia, salah satunya disebabkan karena karakteristik khasnya yang dapat bertahan di rentang waktu yang panjang, berpotensi lebih luas dalam penyebarannya, termasuk juga dapat menjadi media hipnotik masal kebudayaan. Film berkaitan erat dengan konsep tatapan/gaze. Industri sinematografi terlalu menggunakan konsep tatapan laki-laki/male gaze, sementara perempuan diposisikan sebagai subjek yang tidak punya kuasa atas dirinya sendiri (self-possessiveness) dan dipresentasikan sebagai objek berdasarkan konsep tatapan laki-laki. Perempuan menjadi komoditas dalam film, sebuah objek seks yang dikomodifikasi membentuk citra yang merepresentasikan posisi perempuan adalah sebagai peran tambahan yang tidak penting dalam satu narasi film. Dalam narasi male gaze, perempuan dalam film tidak bertindak, namun menjadi bagian dari tindakan laki-laki. Secara moral, male gaze mengasumsikan bahwa gerak laku perempuan dalam film memiliki kekosongan, namun dalam ‘Setan Jawa’ karya Garin Nugroho, menggunakan telaah sinematika Deleuze, perempuan diposisikan memiliki tawaran representasi lain yang berbeda dengan etika sinematika yang tidak menempatkan perempuan menjadi tanda objektivikasi seks demi pemenuhan hasrat laki-laki, tetapi sebagai subyek yang berdaya penuh dan boleh berkehendak atas dirinya sendiri.