Daftar Isi:
  • This study is a Research and Development (R & D) that uses the model ADDIE (Analysisi, Design, Development, Implementation, and Evaluation) with elementary mathematics module products/MI using a contextual approach. Development is done through several stages of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The model used is the development of procedural development model, ie a model that is descriptive, outlining the steps to be followed to produce the product. The results showed that the mathematical modules SD / MI with contextual approach can facilitate student learning independence. Students’ response to the modules are classified in either category, so the math modules SD / MI with decent contextual approach used. Keywords: module, Contextual, Independence Learning. *** Penelitian ini merupakan penelitian Research and Development(R&D) yang menggunakan model ADDIE (Analysisi, Design, Development, Implementation, and Evaluation) dengan produk modul matematika SD/MI menggunakan pendekatan kontekstual. Pengembangan dilakukan melalui beberapa tahap yaitu analisis, desain, pengembangan, implementasi, dan evaluasi. Model pengembangan yang digunakan adalah model pengembangan prosedural, yaitu model yang bersifat deskriptif, menggariskan langkah-langkah yang harus diikuti untuk menghasilkan produk. Hasil penelitian menunjukkan bahwa modul matematika SD/MI dengan pendekatan kontekstual dapat memfasilitasi kemandirian belajar siswa. Respon siswa terhadap modul tergolong dalam kategori baik, sehingga modul matematika SD/MI dengan pendekatan kontekstual layak digunakan. Kata Kunci: Modul, Kontekstual, Kemandirian Belajar.