INCREASING STUDENTSâ€TM LISTENING ABILITY THROUGH PICTURE DICTATION

Main Authors: Pertiwi, Desi; Lampung University, Hasan, Hartati; Lampung University, Kadaryanto, Budi; Lampung University
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: FKIP UNILA , 2013
Online Access: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/123/article/view/1194
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/123/article/view/1194/1304
Daftar Isi:
  • Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah terdapat peningkatan dari kemamupan mendengar siswa setelah diajar menggunakan tekhnik pendikitian gambar. Penelitian ini adalah quantitave desain dengan satu kelompok pre-test dan post-test. Populasi dari penelitan ini adalah siswa kelas VII SMP N 1 Bukit Kemuning yang terdiri dari VII-I sampai VII-6, Dengan 34 siswa dari setiap kelas. Data dalam penelitian ini di analisis dengan menggunakan rumus t-test. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa ada perbedaan yang siknifikan dari kemampuan mendengarkan siswa dari belum mendapatkan perlakuan sampai setelah mendapat perlakuan dari pendektean gambar. Jumlah keseluruhan dari pre-test siswa adalah 1970 dan post-test siswa 2380. Rata-rata dari nilai pre-test adalah 57.92 dan post-test 72.12 atau meningkat sekitar 14.18%. Itu membuktikan bahwa nilai siswa meningkat secara siknifikan karna P<0.05 (p=0.000). The objective of the research is to find out whether there is the improvement of studentsâ€TM listening ability after being taught by picture dictations technique. This research was quantitative research which has one group pretest-posttest design. The population of this research was the second year students of SMP Negeri 1 Bukit kemuning that consists of six classes, VII-1 until VII-6, and each of class consists of 32-36 students. The sample of this research was VII-3 which is selected by simply lottery drawing. The data were analyzed by using t-test formula.The result of the research showed that there is a significant difference of studentsâ€TM listening achievement before and after being taught through picture dictations technique. The total score of pre-test was 1970 and post-test was 2380. The increase was 410. The mean score of pre-test was 57.92 and post-test was 72.12 or increased about 14.18%. It proved that the studentsâ€TM scores increase significantly because p<0.05 (p=0.000). Keywords: increasing, listening ability, picture dictation.