TEACHING WRITING OF PROCEDURAL TEXT AT SECOND GRADE STUDENTS OF SMA

Main Authors: Sari, Anggun Kemala, Raja, Patuan, Sukirlan, Muhammad
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: FKIP UNILA , 2015
Online Access: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/123/article/view/10058
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/123/article/view/10058/6730
Daftar Isi:
  • Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada peningkatan kemampuan menulis siswa setelah diajarkan dengan menggunakan video dan untuk mengetahui aspek apakah yang paling meningkat dengan menggunakan video dalam pengajaran prosedur teks writing. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata siswa dari pretest adalah 69,50 dan nilai rata-rata siswa dari posttest setelah pelaksanaan dengan menggunakan video adalah 83,64, di mana terjadi peningkatan 14,24. Peningkatan tertinggi dicapai dalam vocabulary (28,72%) dari 14,86 hingga 18,92. Masing masing, aspek organization 14.84 hingga 17.59, aspek content dari 20.20 hingga 23.85, aspek grammar dari 16,10 hingga 18,88 dan mechanic dari 3,5 hingga 4,4. Hal ini dibuktikan oleh hasil Paired Sample T-Test, yang menunjukkan bahwa nilai dari dua nilai akhir signifikan kurang dari α (0,00 <0,05). Berdasarkan hasil di atas, dapat disimpulkan bahwa video dapat meningkatkan prestasi penulisan procedural text siswa.This research was aimed to find out whether there is an increase of students’ writing achievement after being taught by using video and to find out what aspect of writing increase the most. The result showed that the students’ mean score of the pretest was 69.50 and their mean score of the posttest after the implementation by using video was 83.64, in which the improvement was 14.24. The highest improvement was achieved in vocabulary (28.72%) from 14.86 up to 18.92. Respectively, organization aspect 14.84 up to 17.59, content aspect from 20.20 up to 23.85, grammar aspect from 16.10 up to 18.88 and mechanic from 3.5 up to 4.4. It was proven by the result of Paired Sample T-Test, which showed that the value of two tail significant was less than α (0.00 < 0.05). Based on the result above, it can be concluded that video canincrease students’ procedural writing achievement.Keywords: audio visual, procedural text, teaching writing, writing, and video.