PENGARUH PRICE DISCOUNT TERHADAP ONLINE IMPULSE BUYING DENGAN POSITIVE EMOTION SEBAGAI VARIABEL MEDIASI
Main Authors: | Wijana, I Made Michael, Nandya Oktora Panasea, I Gede |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana
, 2023
|
Online Access: |
https://ojs.unud.ac.id/index.php/EEB/article/view/86474 https://ojs.unud.ac.id/index.php/EEB/article/view/86474/49587 |
Daftar Isi:
- The purpose of this study is to explain the role of positive emotion in mediating the effect of price discount on online impulse buying. This research was conducted in Denpasar City. The number of population used in this study is infinite (not limited). The sample was taken as many as 110 respondents through purposive sampling method and distributed using a google form questionnaire with adjusted criteria. Measured by 11 indicators and using a Likert scale. The data analysis technique used is path analysis and Sobel test. The results of this study indicate that all hypotheses are accepted. Price discount has a positive and significant effect on online impulse buying. Price discount has a positive and significant effect on positive emotion. Positive emotion has a positive and significant effect on online impulse buying. Positive emotion plays a significant role in mediating the effect of price discount on online impulse buying. The results of this study indicate that in increasing online impulse buying, the management of the Berry Benka is expected to always provide promotional strategies in the form of discount prices to touch consumers' hearts and create positive emotions when shopping.
- Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menjelaskan peran positive emotion dalam memediasi pengaruh price discount terhadap online impulse buying. Penelitian ini dilakukan di Kota Denpasar. Jumlah populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah infinite (tidak terbatas). Sampel yang diambil sebanyak 110 responden melalui metode purposive sampling dan disebar menggunakan kuesioner google form dengan kriteria yang telah disesuaikan. Diukur dengan 11 indikator dan menggunakan skala likert. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis jalur dan uji sobel. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa seluruh hipotesis diterima. Price discount berpengaruh secara positif dan signifikan terhadap online impulse buying. Price discount berpengaruh secara positif dan signifikan terhadap positive emotion. Positive emotion berpengaruh secara positif dan signifikan terhadap online impulse buying. Positive emotion berperan secara signifikan dalam memediasi pengaruh price discount terhadap online impulse buying. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dalam meningkatkan online impulse buying, pihak manajemen Berry Benka diharapkan selalu memberikan strategi promosi berupa harga diskon untuk menyentuh hati konsumen dan menciptakan emosi yang positif ketika berbelanja.