PENGARUH RASIO KEUANGAN DAN FAKTOR NON KEUANGAN TERHADAP PENERIMAAN OPINI AUDIT GOING CONCERN

Main Authors: Simanjuntak, Cornellie Tria, Hutasoit, Sri Rejeki Saulina, Simamora, Eva, Hayati, Keumala
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana , 2020
Online Access: https://ojs.unud.ac.id/index.php/EEB/article/view/62612
https://ojs.unud.ac.id/index.php/EEB/article/view/62612/36189
Daftar Isi:
  • The contribution of financial ratios in the audit results of financial statements does not fully explain the actual condition of the company so this study adds non-financial factors in explaining the viability of the company (Going Concern). This research analyzes empirical evidence of financial and non-financial factors towards going concern audit opinion. With a population of 141 manufacturing companies listed on the Indonesia Stock Exchange in 2016-2018. The sampling technique method is purposive sampling of 60 samples. The method of data analysis uses logistic regression models. Hypothesis testing results: (1) leverage ratios, (2) client tenure audit, (3) oppinion shopping and (4) KAP reputation have a positive influence or outcome on our research dependent variables 3 Financial factors and 1 Non-financial factors of this study do not give results that affect or negatively affect the dependent variable of our study.  
  • Kontribusi rasio keuangan dalam hasil audit  laporan keuangan tidak sepenuhnya menjelaskan kondisi perusahaan yang sebenarnya sehingga penelitian ini menambahkan faktor non keuangan dalam menjelaskan kelangsungan hidup perusahaan (Going Concern). Penelitian ini menganalisis bukti empiris faktor keuangan dan non keuangan terhadap penerimaan opini audit going concern. Dengan jumlah populasi sebanyak 141 perusahaan manufaktur yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia tahun 2016-2018. Metode teknik pengambilan sampel adalah purposive sampling sebanyak 60 sampel. Metode analisis data menggunakan model regresi logistik. Hasil pengujian hipotesis : (1) rasio leverage, (2) audit client tenure, (3) oppinion shopping dan (4) reputasi KAP memberikan pengaruh atau hasil positif terhadap variabel terikat penelitian kami 3 Faktor keuangan dan 1 Faktor Non Keuangandari penelitian ini tidak memberikan hasil yang mempengaruhi atau negative terhadap variabel terikat penelitian kami.