INOVASI PENDIDIKAN DI ERA DIGITAL (STUDI PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DI JENJANG SD-SMP KABUPATEN TULUNGAGUNG)
Main Authors: | Najib, Muhammad Ainun , Maunah, Binti |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
LP2M IAIN Sultan Amai Gorontalo
, 2022
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi/article/view/2462 https://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi/article/view/2462/1342 |
Daftar Isi:
- The development of education in the modern era must be a concern for all education actors, in the context of this study, which is related to educational innovation in the digital era. Tulungagung Regency is one of the areas that is also affected or also intersects with the digital era, in which the level of education at the elementary-junior high school level should also follow the times. The research objective is to analyze the concept of innovation in education which is closely related to aspects of social change, but broadly speaking, in implementing educational innovation there are main aspects that are of concern, namely: principals, teachers, students, curriculum, and facilities. This study uses descriptive qualitative research, with informants of education actors in Tulunggaung Regency. The results of this study indicate the main aspects of concern, namely: principals, teachers, students, curriculum, and facilities. Of the five aspects, it is important to carry out an adaptation effort and adjust it according to the conditions and developments of the times. One thing that must be the main concern is on the facility side, of course every change or development of the times also makes a learning model or learning implementation system change. The implementation of adaptation is what makes it important and imperative, especially in the adjustment of learning facilities.
- Perkembangan pendidikan di era modern harus menjadi perhatian bagi seluruh pelaku pendidikan, dalam konteks kajian ini yaitu berkaitan dengan inovasi pendidikan di era digital. Kabupaten Tulungagung merupakan salah satu wilayah yang juga terdampak atau turut bersinggungan dengan era digital, yang mana jenjang pendidikan di tingkat SD-SMP selayaknya juga harus mengikuti perkembangan zaman. Tujuan penelitian yaitu menganalisis konsep mengenai inovasi pada bidang pendidikan erat kaitannya dengan aspek perubahan sosial, namun secara garis besar dalam menerapkan inovasi pendidikan terdapat aspek utama yang menjadi perhatian, yaitu: kepala sekolah, guru, siswa, kurikulum, dan fasilitas. Penelitian ini menggunakan peneitian kualitatif deskriptif, dengan informan pelaku pendidikan di Kabupaten Tulunggaung. Hasil penelitian ini menujukkan aspek utama yang menjadi perhatian, yaitu: kepala sekolah, guru, siswa, kurikulum, dan fasilitas. Dari lima aspek tersebut penting untuk dilaksanakan sebuah upaya adaptasi serta dengan menyesuaikan sesuai dengan kondisi dan perkembangan zaman. Salah satu hal yang harus menjadi perhatian utama yaitu pada sisi fasilitas, tentunya setiap perubahan atau perkembangan zaman juga menjadikan sebuah model pembalajaran atau tata pelaksanaan pembelajaran akan mengalami perubahan. Pelaksanaan adaptasi inilah yang menjadikan sebuah hal penting dan keharusan, khususnya pada penyesuaian fasilitas pembelajaran.