Pengaruh Profitabilitas pada Agresivitas Pajak dengan Pengungkapan CSR Sebagai Variabel Moderasi

Main Authors: Shintya Devi, Dewa Ayu Nyoman, Krisna Dewi, Luh Gede
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Accounting Department, Economic and Business Faculty of Universitas Udayana in collaboration with the Association of Accounting Department of Indonesia, Bali Region , 2019
Online Access: https://ojs.unud.ac.id/index.php/Akuntansi/article/view/46310
https://ojs.unud.ac.id/index.php/Akuntansi/article/view/46310/28763
Daftar Isi:
  • This study aims to obtain empirical evidence of the effect of profitability on tax aggressiveness. This study also provides empirical evidence of the ability to disclose Corporate Social Responsibility (CSR) to moderate the influence of profitability on tax aggressiveness. Research conducted on companies published on the Indonesia Stock Exchange (IDX) for the 2014-2017 period. The sample is determined through non probability sampling method with purposive sampling technique. The number of samples used in this study were 56 observation samples. The data analysis technique used is the analysis of Moderated Regression Analysis (MRA). The results of this study indicate that profits show a positive effect on tax aggressiveness. The results show CSR disclosure does not moderate the effect of profitability on tax aggressiveness. Agency Theory and Positive Accounting Theory in explaining tax aggressiveness. Keywords: Tax aggressiveness, profitability, corporate social responsibility.
  • Penelitian ini bertujuan untuk memeroleh bukti empiris pengaruh profitabilitas pada agresivitas pajak. Penelitian ini juga bertujuan memeroleh bukti empiris kemampuan pengungkapan Corporate Social Responsibility (CSR) memoderasi pengaruh profitabilitas pada agresivitas pajak. Penelitian dilakukan pada perusahaan pertambangan yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI) periode 2014-2017. Sampel ditentukan melalui metode non probability sampling dengan teknik purposive sampling. Jumlah sampel yang digunakan dalam penelitian ini berjumlah 56 sampel amatan. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis Moderated Regression Analysis (MRA). Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa profitabilitas berpengaruh positif pada agresivitas pajak. Hasil menunjukkan pengungkapan CSR tidak memoderasi pengaruh profitabilitas pada agresivitas pajak. Implikasi penelitian secara teoritis membuktikan Teori Agensi dan Teori Akuntansi Positif dalam menjelaskan agresivitas pajak. Kata kunci: Agresivitas pajak, profitabilitas, corporate social responsibility