Inovasi Aplikasi Pelayanan Via Online (PLAVON) Di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Sidoarjo
Main Authors: | Juprihantoro, Dwiky, Pradana, Galih Wahyu |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Universitas Negeri Surabaya
, 2023
|
Online Access: |
https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/publika/article/view/50975 https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/publika/article/view/50975/41715 |
Daftar Isi:
- The quality of population administration and civil registration services in Sidoarjo Regency is not good. This issupported by data from the Ombudsman of the Republic of Indonesia, Sidoarjo Regency obtained 43 communityreports in 2021. Apart from that, ownership of population documents in 2020 for the community has not yetreached the predetermined target. A total of 33,687 residents do not have e-KTP and 6,120 residents do not havebirth certificates. This problem is caused by the performance of population administration and civil registrationservices through the WhatsApp hotline system which has not provided satisfactory results. This is because thissystem has several drawbacks, namely limited service queue quota, requester files are sometimes lost and datastorage space is still limited. Based on the background of the problems that occurred, the Sidoarjo RegencyPopulation and Civil Registry Service designed an innovative website-based online service application(PLAVON) to simplify and speed up the management of population documents. The purpose of this research isto describe an innovative online service application (PLAVON) at the Population and Civil Registration Office inSidoarjo Regency. This research uses a descriptive method with a qualitative approach. PLAVON applicationinnovation has been going quite well. Ease of use indicator is good enough. Indicators of content and appearanceof information are good enough. The reliability indicator is good. The citizen support indicator is good enough.Trust/security indicators are good. This supporting in completing form indicator is good. The suggestions providedinclude adding other language options that can be used, adding intuitive animations, adding a help page featureand recruiting new employees and socializing the PLAVON application to the community.
- Kualitas pelayanan administrasi kependudukan dan pencatatan sipil di Kabupaten Sidoarjo kurang baik. Hal inididukung dengan adanya data Ombudsman Republik Indonesia, Kabupaten Sidoarjo memperoleh 35 laporanmasyarakat pada tahun 2020. Selain itu, kepemilikan dokumen kependudukan pada tahun 2020 bagi masyarakatbelum mencapai target yang telah ditentukan. Sebanyak 33.687 jiwa penduduk yang belum memiliki KTP-el dan6.120 jiwa penduduk yang belum memiliki akta kelahiran. Permasalahan ini disebabkan karena kinerja pelayananadministrasi kependudukan dan pencatatan sipil melalui sistem hotline whatsapp belum memberikan hasil yangmemuaskan. Hal ini dikarenakan sistem ini memiliki beberapa kekurangan yaitu keterbatasan kuota antreanpelayanan, berkas pemohon terkadang hilang dan ruang penyimpanan data masih terbatas. Berdasarkan latarbelakang masalah yang terjadi, Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Sidoarjo merancang inovasiaplikasi pelayanan via online (PLAVON) berbasis website guna mempermudah dan mempercepat kepengurusandokumen kependudukan. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan inovasi aplikasi pelayanan via online(PLAVON) di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil di Kabupaten Sidoarjo. Penelitian ini menggunakanmetode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Inovasi aplikasi PLAVON sudah berjalan cukup baik. Indikatorease of use sudah cukup baik. Indikator content and appearance of information sudah cukup baik. Indikatorreliability sudah baik. Indikator citizen support sudah cukup baik. Indikator trust/security sudah baik. Indikatorsupporting in completing form sudah baik. Saran yang diberikan meliputi menambahkan opsi bahasa lain yangdapat digunakan, menambahkan animasi intuitif, menambahkan fitur halaman bantuan dan melakukan rekrutmenpegawai baru dan sosialisasi aplikasi PLAVON kepada masyarakat.