STRATEGI PENINGKATAN PELAYANAN ADMINISTRASI MELALUI APLIKASI PETUNG DADI (PELAYANAN TUNGGAL DENGAN SEPENUH HATI) OLEH DINAS KOMUNIKASI DAN INFORMATIKA KABUPATEN TRENGGALEK

Main Authors: Renaldi, Dhony Femilian, Oktariyanda, Trenda Aktiva
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Negeri Surabaya , 2022
Online Access: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/publika/article/view/45185
https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/publika/article/view/45185/38380
Daftar Isi:
  • The Trenggalek Regency Communication and Information Office established an electronic-based service in accordance with the provisions of Article 18 of Trenggalek Regent Regulation No. 24 of 2017. The Trenggalek Regency Communication and Information Office established an application system that integrates the village office and sub-district office to facilitate administrative services by simplifying the process of handling letters from the office. districts. This application is called "Petung dadi". The research method in this scientific article uses a qualitative descriptive type of research. With the focus of the research used is the strategy of providing public services with reference to five strategies according to David Osborne and Plastrik in Mahmud Danil (2018). The following are the five strategies and the results of the research: 1) Core Strategy (core strategy) The Trenggalek Regency Communication and Information Office implements and realizes regulations regarding the development of E-government-based public services. 2) Consequences Strategy which shows that the Trenggalek Regency Communication and Information Office establishes regulations and Standard Operating Procedures (SOP) in the implementation of services through the Petung Dadi application. 3) Customer Strategy (customer strategy) The Trenggalek Regency Communication and Information Office adapts the implementation of service strategies through E-government that already exist in other cities that have received awards in order to get good service quality in service implementation through the Petung Dadi application. 4) Control Strategy (supervision strategy) The Trenggalek Regency Communication and Information Office provides training and also employee development in the implementation of public services through the relatively new Petung Dadi application. 5) Culture Strategy (cultural strategy) The Trenggalek Regency Communication and Information Office builds a line of coordination both online and in person.
  • Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Trenggalek membentuk pelayanan berbasis elektronik sesuai dengan ketentuan pasal 18 Peraturan Bupati Trenggalek Nomor 24 Tahun 2017. Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Trenggalek membentuk sistem aplikasi yang mengintegrasikan kantor desa dan kantor kecamatan untuk memudahkan pelayanan administrasi dengan menyederhanakan proses pengurusan surat dari kantor kecamatan. Aplikasi ini dinamakan dengan sebutan “Petung dadi”. Metode penelitian dalam artikel ilmiah ini menggunakan jenis penelitian deskriptif kualitatif. Dengan Fokus penelitian yang digunakan adalah strategi penyelenggaraan pelayanan publik dengan mengacu pada lima strategi Menurut David Osborne dan Plastrik dalam Mahmud Danil (2018). Berikut lima strategi dan hasil penelitian tersebut: 1) Core Strategy (strategi inti) Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Trenggalek menerapkan dan merealisasikan peraturan mengenai pengembangan pelayanan publik berbasis E-government. 2)  Consequences Strategy (strategi konsekuensi) yang menunjukkan bahwa Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Trenggalek membentuk peraturan dan Standar Operasi Kerja (SOP) dalam pelaksanaan pelayanan melalui aplikasi Petung Dadi. 3) Customer Strategy (strategi pelanggan) Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Trenggalek mengadaptasi penerapan strategi pelayanan melalui E-government yang telah ada di kota lain yang telah mendapatkan penghargaan agar mendapatkan mutu layanan yang baik dalam pelaksanaan pelayanan melalui aplikasi Petung Dadi. 4) Control Strategy (strategi pengawasan) Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Trenggalek memberikan pelatihan dan juga pmgembangan pegawai dalam pelaksanaan pelayanan publik melalui aplikasi Petung Dadi yang tergolong baru. 5) Culture Strategy (strategi budaya) Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Trenggalek membangun jalur koordinasi baik secara online maupun secara langsung.