EVALUASI PROGRAM BERKAS MLAKU DEWE (BMW) PADA PELAYANAN BIDANG ADMINISTRASI DI KECAMATAN SUKODONO KABUPATEN SIDOARJO
Main Authors: | Anggraeni, Anisa, Rahaju, Tjitjik |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Universitas Negeri Surabaya
, 2022
|
Online Access: |
https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/publika/article/view/44540 https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/publika/article/view/44540/37930 |
Daftar Isi:
- Public service is an important activity that must be carried out by the central and local governments to thecommunity in realizing the duties and functions of the government. The Berkas Mlaku Dewe (BMW) Program is a public service program in the field of Electronic Government-based administration, which is a form of government realization based on Sidoarjo Regent Regulation Number 56 of 2018. Evaluation of the BMW program is to determine the success of the program implementation. This type of research is a descriptive study using a literature study method that focuses on evaluating the implementation of the BMW program. The results of the study explain that the BMW application is said to be very effective and efficient due to its fast, easy and transparent service as evidenced by the BMW program being awarded when it was first implemented. On the criteria of adequacy, the BMW application is proven to have satisfied the public. However, the smoothing criteria show that it has not been optimally distributed because there are people who are technologically stuttering. The BMW application has received a good response from the public, because it is seen in SKM which has increased from year to year. This shows that BMW is right for the community even though there are obstacles in the ID card service. The author suggests that the Sidoarjo Regency Government coordinate with Sukodono District to avoid problems with KTP services. The need for optimizing the strength of the internet and intranet networks by the Sukodono District Government to support the implementation of services using the BMW application. Keywords: Evaluation, Berkas Mlaku Dewe, Administration Services
- Pelayanan publik merupakan suatu kegiatan penting yang harus diselenggarakan oleh pemerintah pusatmaupun daerah kepada masyarakat dalam mewujudkan tugas dan fungsi dari pemerintahan. ProgramBerkas Mlaku Dewe (BMW) merupakan program pelayanan publik bidang administrasi berbasisElectronic Govenrment, yaitu bentuk realisasi pemerintah berdasarkan Peraturan Bupati Sidoarjo Nomor56 Tahun 2018. Pelaksanaan evaluasi pada program BMW untuk mengetahui keberhasilan dariimplementasi program tersebut. Jenis penelitian ini ialah penelitian deskriptif menggunakan metode studipustaka yang berfokus pada evaluasi pelaksanaan program BMW. Hasil penelitian menjelaskan bahwaaplikasi BMW dikatakan sangat efektif dan efisien dikarenakan pelayanannya yang cepat, mudah dantransparan terbukti dengan program BMW berhasil mendapatkan penghargaan saat pertama kali diterapkan.Pada kriteria kecukupan, aplikasi BMW terbukti telah memuaskan masyarakat. Namun, kriteria perataanmenunjukkan bahwa belum merata secara maksimal karena terdapat masyarakat yang gagap teknologi.Aplikasi BMW mendapatkan respon baik dari masyarakat, karena dilihat pada SKM dari tahun ke tahunyang mengalami peningkatan. Hal ini menunjukkan bahwa BMW sudah tepat untuk masyarakat meskipunterdapat kendala pada pelayanan KTP. Penulis menyarankan agar Pemerintah Kabupaten Sidoarjomelakukan koordinasi dengan Kecamatan Sukodono untuk menghindari kendala pada pelayanan KTP.Perlunya optimalisasi kekuatan jaringan internet dan intranet oleh Pemerintah Kecamatan Sukodono untukmendukung pelaksanaan pelayanan menggunakan aplikasi BMW.Kata Kunci: Evaluasi, Berkas Mlaku Dewe, Pelayanan Administrasi