Implementation of Apriori Algorithm in Rameiki Mart Product Recommendation System

Main Authors: Agung Bimantara Putra, Didik Indrayana, Fathia Frazna Az-Zahra
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: STEKOM PRESS , 2022
Subjects:
Online Access: http://journal.stekom.ac.id/index.php/pixel/article/view/845
http://journal.stekom.ac.id/index.php/pixel/article/view/845/669
Daftar Isi:
  • ABSTRACT The rapid development of technology has a very large effect in various fields. One of them is in the field of buying and selling business, which is getting higher and higher competition between business actors. One of the strategies to increase sales is to implement a recommendation for goods, but from the various categories of goods in the store, there are products that are not in demand by customers, so that if left alone, the products that are not in demand will not sell well and will make the accumulation of goods in the store, in addition to that with the many categories, it makes some customers confused to choose products that suit their wishes buyer. Therefore, the author conducts an assessment first by conducting a literature study, which finally the purpose of this study is to make it easier for users and business owners to recommend goods in the store and determine the desired product by implementing a recommendation system on the Rameiki Mart Store website which is taken from the amount of data, this is also beneficial for store owners because the existence of this recommendation system can help as a means of product promotion , as well as in recommendations for the purchase of goods. In this study, the researcher created a recommendation system using the a priori algorithm method.
  • ABSTRAK Perkembangan teknologi yang semakin pesat memberikan efek yang sangat besar diberbagai bidang. Salah satunya adalah dalam bidang bisnis jual beli yang semakin hari semakin tinggi terjadinya persaingan antara pelaku usaha. Strategi untuk meningkatkan penjualan tersebut salah satunya adalah dengan menerapkan sebuah rekomendasi barang, akan tetapi dari berbagai kategori barang yang ada pada toko tersebut, terdapat produk yang kurang diminati oleh pelanggan, sehingga jika dibiarkan saja maka produk yang tidak diminati tersebut menjadi tidak laku dan akan membuat penumpukan barang pada toko, selain itu dengan banyaknya kategori membuat beberapa pelanggan kebingungan untuk memilih produk yang sesuai dengan keinginan pembeli. Maka dari itu, penulis melakukan pengkajian terlebih dahulu dengan cara melakukan studi kepustakaan yang akhirnya tujuan dari penelitian ini yakni supaya memudahkan para pengguna maupun pemilik bisnis dalam merekomendasikan barang-barang yang ada pada toko dan menentukan produk yang diinginkan dengan menerapkan sistem rekomendasi pada website Toko Rameiki Mart yang di ambil dari jumlah data, hal ini juga menguntungkan bagi pemilik toko karena dengan adanya sistem rekomendasi ini dapat membantu sebagai sarana promosi produk , maupun dalam rekomendasi pembelian barang. Dalam penelitian ini peneliti membuat sistem rekomendasi dengan menggunakan metode Algoritma apriori.