QUALITY EVALUATION OF WEBSITE SERVICES USING WEBQUAL 4.0 AND IMPORTANCE PERFORMANCE ANALYSIS (IPA) (Case study: Madrasah Aliyah Syamsul Huda Kedungreja)
Main Authors: | rosadi, muhammad asep, Kuat Indartono |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
STEKOM PRESS
, 2021
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://journal.stekom.ac.id/index.php/pixel/article/view/328 http://journal.stekom.ac.id/index.php/pixel/article/view/328/323 |
Daftar Isi:
- The development of information technology is currently increasing rapidly from year to year. One evidence of technological development or advancement is the presence of the internet. The internet has many important benefits for human life. An example of the benefits of having the internet is its popular website. Website is one type of service or facility provided by the internet which is most widely used for various services in many fields, including education, namely schools. Madrasah Aliyah Syamsul Huda, an Islamic-based high school, which is located in Kedungreja District. Madrasah Aliyah Syamsul Huda uses the website as a medium for delivering information related to Madrasah Aliyah Syamsul Huda to students and prospective students. The better the quality of a website, the more users are interested in accessing the website. The purpose of this study is to measure the service quality of the Madrasah Aliyah Syamsul Huda website, a measurement of the measurement of website users on the level of performance and level of importance. The method in this research is the WebQual 4.0 method which consists of 3 variables, namely usability, information quality, quality of service interaction, this study also uses the IPA (Importance Performance Analysis) method. The population in this study were students, teachers, and the community with a sample of 80 respondents. The results showed that 89.03% of the Madrasah Aliyah Syamsul Huda website services had met the respondents' expectations and the Cartesian Impotance Performance Analysis (IPA) results diagram showed that the variables that were of good quality and had to be maintained were US6, IQ1, IQ4, IQ7, and SIQ3. because it has met the expected performance of the respondent. Meanwhile, the variables that are important and are in priority for improvement are IQ3, IQ5, SIQ1, and SIQ6.
- Perkembangan teknologi informasi saat ini semakin pesat dari tahun ke tahun. Salah satu bukti perkembangan atau adanya kemajuan teknologi adalah dengan adanya internet. Internet memiliki banyak manfaat yang penting bagi kehidupan manusia. Contoh manfaat adanyanya internet yaitu populernya website. Website merupakan salah satu jenis layanan atau fasilitas yang disediakan oleh internet yang paling banyak digunakan untuk berbagai macam layanan dalam banyak bidang, termasuk bidang pendidikan yaitu sekolah. Madrasah Aliyah Syamsul Huda merupakan sekolah menengah atas berbasis islam yang beralamat di Kecamatan Kedungreja. Madrasah Aliyah Syamsul Huda memanfaatkan website sebagai media penyampaian informasi terkait dengan Madrasah Aliyah Syamsul Huda kepada siswa dan calon siswa. Semakin baik kualitas suatu website maka semakin banyak pengguna yang tertarik untuk mengakses website tersebut. Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui kualitas layanan website Madrasah Aliyah Syamsul Huda dengan pengukuran dari penilaian pengguna website terhadap tingkat kinerja (performance) dan tingkat kepentingan (importance). Metode pada penelitian ini yaitu metode WebQual 4.0 yang terdiri dari 3 variabel yaitu usability, information quality, service interaction quality, penelitian ini juga menggunakan metode IPA (Importance Performance Analysis). Populasi pada penelitian ini yaitu siswa, guru, dan masyarakat dengan sampel sebanyak 80 responden. Hasil penelitian menunjukan 89,03% layanan website Madrasah Aliyah Syamsul Huda sudah memenuhi harapan responden dan dari hasil diagram kartesius Impotance Performance Analysis (IPA) menunjukkan bahwa variabel yang sudah berkualitas baik dan harus dipertahankan adalah US6, IQ1, IQ4, IQ7, dan SIQ3, karena telah memenuhi kinerja yang diharapkan responden. Sedangkan variabel yang dianggap penting dan berada dalam prioritas perbaikan adalah IQ3, IQ5, SIQ1, dan SIQ6.