DESIGN OF RIGID PAVEMENTS FOR TALANG SENDER – SINDANG MARGA ROAD WITH CEMENT CONCRETE PAVEMENT PLANNING METHOD (PD T-14-2003)
Main Authors: | Milza Adam Malik, Imam, M. Imam Hafiz |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Politeknik Negeri Sriwijaya
, 2023
|
Online Access: |
https://jurnal.polsri.ac.id/index.php/pilar/article/view/4333 https://jurnal.polsri.ac.id/index.php/pilar/article/view/4333/2503 |
Daftar Isi:
- The Talang Sender-Sindang Marga road section, Musi Banyuasin Regency, South Sumatra Province is an access road to the port in Talang Sender village. The existence of roads is very necessary to support the rate of economic growth along with the increasing need for transportation facilities that can support remote areas which are the center of agricultural and plantation production. Population growth that always increases every year and the increasing economy and development in the region are also accompanied by an increase in the level of public demand for goods and services.Rigid pavement planning is based on the provisions of Cement Concrete Road Pavement Planning (Pd T-14-2003) with budget calculations based on the HSPK of Musi Banyuasin Regency in 2021. From the results of the planning, it is found that the type of pavement is Conjoined Concrete Without Reinforcement (BBTT) with a rigid pavement thickness of 200 mm. , 150 mm thick foundation layer with the type of foundation material using class B aggregate and using aggregate S class shoulder. For the Budget Plan (RAB) for the construction of this road is Rp. 83,840,708,000.00 (Eighty Three Billion Eight Hundred Forty Million Seven Hundred and Eight Thousand Rupiah) with execution time of 259 working days.
- Ruas Jalan Talang Sender- Sindang Marga Kabupaten Musi Banyuasin Provinsi Sumatera Selatan merupakan jalan akses menuju pelabuhan di desa talang sender. Keberadaan jalan raya sangat diperlukan untuk menunjang laju pertumbuhan ekonomi seiring dengan meningkatnya kebutuhan sarana transportasi yang dapat menunjang daerah-daerah terpencil yang merupakan sentral produksi pertanian dan perkebunan. Pertumbuhan penduduk yang selalu meningkat setiap tahun dan meningkatnya perekonomian dan pembangunan di wilayah tersebut juga dibarengi dengan bertambahnya tingkat kebutuhan masyarakat akan barang dan jasa. Perencanaan perkerasan kaku berdasarkan ketentuan Perencanaan Perkerasan Jalan Beton Semen(Pd T-14-2003) dengan Perhitungan anggaran biaya bersadarkan HSPK Kabupaten Musi Banyuasin Tahun 2021. Dari Hasil Perencanaan didapatkan jenis perkerasan Beton Bersambung Tanpa Tulangan (BBTT) dengan tebal perkerasan kaku setebal 200 mm, tebal lapis pondasi 150 mm dengan jenis material pondasi menggunakan agregat kelas B dan menggunakan bahu jalan agregat kelas S. Untuk Rencana Anggaran Biaya (RAB) untuk pembangunan jalan ini yaitu sebesar Rp. 83.840.708.000,00 (Delapan Puluh Tiga Milyar Delapan Ratus Empat Puluh Juta Tujuh Ratus Delapan Ribu Rupiah) dengan waktu pelaksanaan 259 hari kerja.