Upaya Peningkatan Prestasi Belajar IPA Terpadu Materi Pewarisan Sifat Melalui Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Siswa Kelas IX C MTsN 9 Ngawi

Main Author: Chudlori, Mochammad
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: Universitas Nusantara PGRI Kediri , 2019
Online Access: http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/pinus/article/view/12686
http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/pinus/article/view/12686/1093
Daftar Isi:
  • This research is a class action research. The place of this research is in class IX C MTsN Ngawi. The research period is the odd semester of the 2018/2019 academic year starting from July to September 2018. The subjects of this study are students of class IX C MTsN 9 Ngawi. The data collection techniques used in this study are observation or observation and tests to determine student learning achievement. The data analysis technique used in this study is a quantitative descriptive. The results showed that the application of the Discovery Learning learning model can improve IPA learning achievement Integrated Inheritance Material The nature of students in the subject matter calculates the arithmetic sequence and sequence principal. This can be seen in the value of the average learning achievement of students experiencing an increase in the cycle I, II and cycle III. Before the action is held, the average value of students is 65.53. After the first cycle of action is taken to be 66.00 and after the improvement of actions in the second cycle is held, the average value increases to 71.00. These results continued to increase in the third cycle to 79.25. While based on the percentage of students 'mastery learning, the results of the percentage of students' mastery learning from the initial condition of 50% (10 people) increased to 65% (13 people) and increased again in the second cycle to 73% (15 people). After repairs were held, there was an increase again in cycle III to 88% (18 people). The application of the Discovery Learning learning model can improve student learning activities. This increase can be seen from each cycle that starts from the activity of students in the initial condition of 50% (10 people) to 65% (13 people) in the first cycle and then increases again in the second cycle to 73% (15 people), and after being held improvements to deficiencies in cycles I and II, the results of student learning activeness in cycle III increased to 88% (18 people).
  • Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Tempat penelitian ini adalah di kelas IX C MTsN Ngawi. Waktu penelitian adalah semester ganjil tahun ajaran 2018/2019 dimulai bulan Juli sampai September 2018. Subjek penelitian ini siswa kelas IX C MTsN 9 Ngawi. Adapun teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah pengamatan atau observasi dan tes untuk mengetahui prestasi belajar siswa. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran Discovery Learning dapat meningkatkan prestasi belajar IPA Terpadu Materi Pewarisan Sifat siswa pada materi pokok menghitung pokok barisan dan deret aritmatika. Hal ini dapat dilihat pada nilai prestasi belajar rata-rata siswa mengalami peningkatan pada siklus I, II dan siklus III. Sebelum diadakan tindakan adalah nilai rata-rata siswa adalah sebesar 65,53. Setelah diadakan tindakan siklus I menjadi 66,00 dan setelah diadakan perbaikan tindakan pada siklus II nilai rata-rata meningkat menjadi 71,00. Hasil tersebut terus meningkat pada siklus III menjadi 79,25. Sedangkan berdasarkan prsentase ketuntasan belajar siswa, hasil persentase ketuntasan belajar para siswa dari kondisi awal sebesar 50% (10 orang) meningkat menjadi 65% (13 orang) dan meningkat lagi pada siklus II menjadi 73% (15 orang). Setelah diadakan perbaikan akhirnya terjadi peningkatan lagi pada siklus III menjadi  88% (18 orang). Penerapan model pembelajaran Discovery Learning dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa. Peningkatan ini terlihat dari tiap siklus yang dimulai dari hasil keaktifan siswa pada kondisi awal sebesar 50% (10 orang) menjadi 65% (13 orang) pada siklus I selanjutnya terjadi peningkatan lagi pada siklus II menjadi 73% (15 orang), dan setelah diadakan perbaikan atas kekurangan-kekurangan pada siklus I dan II maka hasil keaktifan belajar siswa pada siklus III meningkat menjadi  88% (18 orang).