Communication Strategy of Private University's PR Practitioners to Attract Students' Interest in Time of Covid-19 Pandemic
Main Authors: | Hernawati, Riza, Oesman Palapah, Maya Amalia, Noviar, Tri Nur Aini |
---|---|
Format: | Article info qualitative application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Unisba Press
, 2022
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://ejournal.unisba.ac.id/index.php/mediator/article/view/9518 https://ejournal.unisba.ac.id/index.php/mediator/article/view/9518/pdf |
Daftar Isi:
- Public relations practitioners from private universities have a strategic role in formulating and implementing creative and innovative communication programs through the use of technology and new media, especially in the time of the Covid-19 pandemic like today. This study aims to map the performance of private-public relations practitioners in optimizing the role of social media to overcome problems that arise due to the pandemic, such as the absence of direct promotion and communication to prospective students and the decline in interest in high school/vocational equivalent graduates to continue to higher education, by using the method of qualitative case study approach. Data collection techniques are carried out through FGD, in-depth interviews, observations of Unisba-assisted private universities in Bandung, and literature review. The results of the study show that in responding to the application of communication technology during the pandemic, it is necessary to implement strategic steps, including the building of a special team, empowering the entire academic community and students as well, coordinating with related parties, and evaluating the use of social media as a means of promotion. The results of this study contribute to universities that want to design promotional activities through social media.
- Abstrak. Di masa pandemic ini, Public Relations Officer dari perguruan tinggi swasta memiliki peran strategis dalam merumuskan dan menjalankan program komunikasi secara kreatif, inovatif melalui penggunaan teknologi dan new media. PTS yang akan diteliti adalah PTS binaan Unisba yang berada di Kota Bandung. Tujuan dari penelitian ini adalah adanya pemetaan mengenai kinerja PRO para PTS tersebut dalam mengoptimalkan peran media social dalam mengatasi permasalahan yang timbul akibat pandemic. Untuk penelitian ini, metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif yang berfokus pada upaya mendalami realitas dalam lingkup mikro, disertai analisis yang mendalam. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara mendalam observasi, kajian pustaka, FGD. Hasil penelitian memperlihatkan adanya beberapa masalah yang dihadapi oleh sebagian dari universitas dalam melakukan kegiatan promosi dan penerimaan mahasiswa baru, diantaranya adalah masalah keterbatasan anggaran dan sumber daya manusia. Faktor lingkungan masyarakat juga turut menentukan langkah-langkah strategis yang digunakan oleh setiap PRO dalam melaksanakan tugasnya. Implementasi kinerja PR dalam media sosial pun dilakukan secara berbeda-beda. Setiap universitas berusaha semaksimal mungkin untuk bisa merancang kegiatan melalui media sosial. Pembagian divisi untuk menjelaskan porsi kerja masing-masing turut memberikan keunikan dalam pemetaan kinerja PR di masing-masing universitas. Kata Kunci: Kinerja, Public Relations Perguruan Tinggi, Media Sosial, Pandemi