Strategi Sekolah dalam Penguatan Nilai-Nilai Religius pada Masa Pandemi Covid-19 di SMA Al-Islam Krian
Main Authors: | Puspitasari, Nindy, Suwanda, I Made |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Universitas Negeri Surabaya (Unesa)
, 2022
|
Online Access: |
https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-kewarganegaraa/article/view/49130 https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-kewarganegaraa/article/view/49130/41060 |
Daftar Isi:
- Religious values are very important for students as the next generation of the nation as a sign of good behavior in accordance with religious law in facing the challenges of global life. This study aims to describe school strategies and obstacles in strengthening the religious values of students during the Covid-19 pandemic at Al-Islam Krian High School. This research method uses a qualitative approach with a descriptive design. Data obtained through observation, interviews, and documentation. The informants of this research were the Principal, PAI Teacher, PPKn Teacher, and BK Teacher who were determined based on purposive sampling technique. The results showed that the school's strategy in strengthening the religious values of students was carried out by habituation of order, habituation of religious activities, extracurricular activities, giving religious knowledge and good behavior, and providing real examples or examples. The obstacles experienced by schools are the neglect of students' parents, the uncontrolled use of students' social media by the school, and the nature of the students themselves. This study was analyzed using Ivan Pavlov's theory of behaviorism, namely the habituation of activities carried out repeatedly and accompanied by reinforcement by the school will be able to produce the behavior of students who have religious values in relation to God and fellow human beings. Keywords: strategy, school, religious values.
- Nilai-nilai religius sangat penting bagi peserta didik sebagai generasi penerus bangsa sebagai rambu dalam berperilaku baik sesuai dengan syariat agama dalam menghadapi tantangan kehidupan global. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan strategi dan hambatan sekolah dalam melakukan penguatan nilai-nilai religius peserta didik pada masa pandemi Covid-19 di SMA Al-Islam Krian. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain deskriptif. Data diperoleh melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Informan penelitian ini yakni Kepala Sekolah, Guru PAI, Guru PPKn, dan Guru BK yang ditentukan berdasarkan teknik purposive sampling. Hasil penelitian menunjukkan strategi sekolah dalam melakukan penguatan nilai-nilai religius peserta didik dilakukan dengan pembiasaan ketertiban, pembiasaan kegiatan keagamaan, kegiatan ekstrakulikuler, pemberian pengetahuan agama dan perilaku baik, serta pemberian contoh nyata atau teladan. Hambatan yang dialami sekolah yaitu sifat abai orang tua peserta didik, tidak terkontrolnya penggunaan media sosial peserta didik oleh sekolah, dan sifat peserta didik itu sendiri. Penelitian ini dianalisis menggunakan teori behaviorisme Ivan Pavlov yaitu adanya pembiasaan kegiatan yang dilakukan secara berulang-ulang dan disertai dengan adanya penguatan yang dilakukan sekolah akan dapat menghasilkan perilaku peserta didik yang memiliki nilai-nilai religius dalam hubungannya dengan Tuhan dan sesama manusia. Kata Kunci: strategi, sekolah, nilai-nilai religius.