The Impact of Covid-19 Pandemic to Universitas Advent Indonesia (UNAI) Performance
Main Author: | Limbong, Albinur |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Fakultas Teknologi Informasi - Universitas Advent Indonesia
, 2021
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://jurnal.unai.edu/index.php/teika/article/view/2604 https://jurnal.unai.edu/index.php/teika/article/view/2604/1979 |
Daftar Isi:
- Covid-19 pandemic has hit Indonesia or even the world since early 2020 Indonesia, and many people have suffered from the disease due to the pandemic and even some of them have died. Besides killing so many people, Covid-19 pandemic has been a night mare for many people living in this world, it has been destroying our economics, or even every aspect of our life, including education. Indonesian government has applied a lock down regulation, where people must work from home. No exception, UNAI has to change from offline teaching to become online teaching, although UNAI is a dormitory school. Due to the sudden change in teaching and learning processes, there should be an impact to student achievement, faculty performance or even UNAI as an institution. It is interesting to see whether the covid-19 pandemic brings negative effects or are there any positive effects. The purpose of this study is to see whether covid-19 pandemic influence student, teacher or even UNAI’s performance. The performance of student is seen by the GPA (Grade Point Average), while the teacher performance is seen by teacher evaluation and the performance in research and publications. The parameters of UNAI performance involve students and teachers’ performance, besides other institutional indicator, such as financial, ranking and accreditation, etc. The study was carried out since March 2020 until June 2021. The results of the study show that the covid-19 pandemic brought a positive impact in the academic achievement of UNAI students, since there was a significant increase in GPA from 3.21 to 3.26. However, in terms of student evaluation on teacher performance there was a slight decrease 4.413 to 4.386, although the decrease was not significant. The percentage of teacher published in a recognized journal and book publication increased from around 40% (before pandemic) to 55% (during pandemic). Institutionally, UNAI performed even better during pandemic, in terms of webometrics world ranking, accreditation, and financial indicators (working capital, liquidity and cash). In conclusion, regardless its negative sides, the covid-19 pandemic has brought a positive impact to UNAI. Covid-19 pandemic is like a blessing in disguise to UNAI.
- Pandemi covid-19 telah melanda Indonesia bahkan seluruh dunia sejak awal tahun 2020, dan banyak manusia telah menderita penyakit akibat pandemic ini dan bahkan tidak sedikit manusia yang telah meninggal. Disamping membunuh begitu banyak manusia, pandemic covid-19 telah menjadi mimpi buruk bagi banyak orang yang hidup di dunia sekarang ini, telah menghancurkan perekonomian, bahkan setiap aspek kehidupan kita, termasuk dunia pendidikan. Pemerintah Indonesia telah menerapkan regulasi lock-down untuk menghambat atau memutus rantai penyebaran covid-19, dimana orang diharuskan bekerja dari rumah. Tidak terkecuali, UNAI secara tiba-tiba harus mengubah proses belajar mengajar dari tatap muka di kelas (offline) menjadi daring (online), sekalipun UNAI adalah perguruan tinggi berasrama dimana mahasiswa harus tinggal di asrama. Sehubungan dengan perubahan yang tiba-tiba dari proses belajar mengajar ini, tentu ini akan berdampak pada prestasi belajar mahasiswa, kinerja dosen maupun institusi. Adalah menarik untuk mempelajari apakah pandemi covid-19 membawa dampak negative saja kepada UNAI atau apakah ada dampak positifnya. Tujuan dari studi ini adalah untuk melihat apakah pandemi covid-19 berdampak pada kinerja mahasiswa, dosen dan UNAI sebagai institusi. Kinerja mahasiswa dilihat dari indeks prestasi semester (IPS) mahasiswa, sementara kinerja dosen dilihat dari evaluasi dosen oleh mahasiswa dan kinerja publikasi hasil penelitian. Kinerja UNAI secara institusi, selain kinerja mahasiswa dan dosen, juga dilihat kinerja keuangan, rangking, akreditasi dan lain-lain. Studi ini dilakukan sejak Maret 2020 hingga Juni 2021. Hasil studi menunjukkan bahwa pandemic covid-19 berdampak positif pada pencapaian mahasiswa, karena ada peningkatan rerata IPS yang cukup signifikan dari 3,21 menjadi 3,26. Namun dari segi evaluasi dosen oleh mahasiswa ada sedikit penurunan, walau tidak signifikan, dari 4,41 menjadi 4,39. Persentasi dosen yang menghasilkan publikasi buku maupun artikel ilmiah di jurnal yang diakui meningkat dari sekitar 40% (sebelum pandemi) menjadi 55% (pada saat pandemi). Secara institusi, UNAI menunjukkan kinerja yang bahkan lebih baik pada masa pandemi covid-19, dilihat rangking UNAI menurut badan perangkingan dunia (webometrics), akreditasi, dan indikator keuangan (working capital, liquidity and cash). Dapat disimpulkan bahwa, sekalipun ada sisi negatifnya, pandemi covid-19 telah membawa dampak positif kepada UNAI. Pandemi Covid-19 adalah seperti berkat di tengah musibah (blessing in disguise) bagi UNAI.