The Influence of Talent on Academic Achievement of UNAI Students
Main Author: | Limbong, Albinur |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Fakultas Teknologi Informasi - Universitas Advent Indonesia
, 2019
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://jurnal.unai.edu/index.php/teika/article/view/2201 https://jurnal.unai.edu/index.php/teika/article/view/2201/1426 |
Daftar Isi:
- This paper is a report of a study about the influence of talent on the academic achievement of UNAI student batch 2016. The new students accepted in 2016 had to do talent test conducted by a professional institution giving three options of results namely Recommended, Doubted, Not Recommended. The academic achievement is seen in two parameters, i.e. the degree of graduation and GPA, observed for 6 semesters (three academic years) starting from 2016/2017 until 2018/2019. The study shows that the degree of graduation for UNAI student batch 2016 is 82%, or the degree of drop out is 18%. The highest degree of graduation is achieved by the students of the faculty of teacher training and education, i.e. 94.4%, while the lowest figure is achieved by the students of faculty of philosophy, i.e. 75%. In terms of academic achievement (GPA), there is a slight improvement of GPA from year to year. However, there is siginificant difference in the academic achievement between students considered as talented, less talented and not talented. The fact that there is siginifanct influence of talent onto the achievement of UNAI, then it is very important to study some other possible faktors namely motivation, IQ, and other external factors.
- Artikel ini adalah laporan penelitian tentang pengaruh bakat terhadap prestasi belajar mahasiswa UNAI angkatan 2016. Mahasiswa baru yang diterima pada tahun 2016 mengikuti tes bakat yang dilakukan oleh institusi professional yang memberikan 3 kemungkinan hasil tes yaitu: Direkomendasikan, diragukan dan tidak direkomendasikan. Pencapaian akademik dilihat dari dua hal yaitu tingkat kelulusan dan indeks prestasi semester, yang dilihat selama 6 semester berturut-turut, mulai semester ganjil 2016/2017 hingga semester genap 2018/2019. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat kelulusan mahasiswa UNAI angkatan 2016 adalah 82%, atau tingkat drop out adalah 18%. Tingkat kelulusan paling tinggi adalah adalah fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, yaitu sebesar 94.4%, sedangkan paling rendah adalah fakultas filsafat, yaitu sebesar 75%. Dari sisi pencapaian akademik, ada sedikit peningkatan pencapaian akademik mahasiswa dari tahun ke tahun. Namun tidak ada perbedaan pencapaian akademik antara mahasiswa yang berbakat, kurang berbakat atau tidak berbakat. Jika bakat bukanlah faktor siginifkan untuk mempengaruhi pencapaian akademik mahasiswa di UNAI, maka perlu diteliti lebih lanjut kemungkinan faktor-faktor seperti motivasi, IQ, dan faktor-faktor eksternal.