PERANAN GURU DALAM PEMBELAJARAN TARI BEDANA DI SMP WIYATAMA BANDAR LAMPUNG

Main Authors: Alfath, Hanna Difetra, Daryanti, Fitri, Hasyimkan, Hasyimkan
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Seni dan Pembelajaran , 2014
Online Access: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JSP/article/view/3647
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JSP/article/view/3647/2233
Daftar Isi:
  • The purpose of this research is to discribe the learning plan, teacher activity, evaluation, the role of teacher, student activity, and student learning output. The subjects of this research are art and culture teacher and 18 girl students grade VIII in SMP Wiyatama Bandar Lampung. This research used qualitative descriptive research design. Data collecting techniques which are used in this research are observation, interview, and documentation. The data is analyzed with reduction way, data presenting, and data conclusion. Based on the data analysis, can be discovered that from 13 roles of teacher assessment, the teacher obtained average sufficient criteria (60). Learning design assessment obtained excellent criteria (83), teacher activity obtained average criteria (71), assessment principle (evaluation) obtained excellent criteria (100), student activity obtained good criteria (71) and student learning assessment is sufficient (63).Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan perencanaan pembelajaran, aktivitas guru, evaluasi, peranan guru, aktivitas siswa, dan hasil belajar siswa. Subyek dalam penelitian ini adalah guru seni budaya dan siswa perempuan kelas VIII SMP Wiyatama Bandar Lampung berjumlah 18 orang. Penelitian ini menggunakan desain penelitian deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Data dianalisis dengan cara reduksi, penyajian data, dan data kesimpulan. Berdasarkan analisis data dapat diketahui bahwa dari 13 aspek penilaian peranan guru, guru memeroleh kriteria rata-rata cukup (60). Penilaian perencanaan pembelajaran memeroleh kriteria baik sekali (83). Aktivitas guru memeroleh kriteria baik (71), prinsip penilaian (evaluasi) memeroleh kriteria baik sekali (100), aktivitas siswa memeroleh kriteria baik (71) dan hasil belajar siswa cukup (63). Kata Kunci : Tari Bedana, Pembelajaran, Peranan Guru.