PENERAPAN QUANTUM TEACHING DENGAN MULTIMEDIA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS TENTANG TOKOH PROKLAMASI KEMERDEKAAN PADA SISWA KELAS V SDN 1 BUMIREJO TAHUN AJARAN 2015/2016
Main Author: | Sibyan, Miftahus |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
, 2016
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdkebumen/article/view/8603 http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdkebumen/article/view/8603/6348 |
Daftar Isi:
- Abstract: The Application of Quantum Teaching Model Using Multimedia to Improve Social Science Learning Outcomes about Notable Figures in Indonesian Independence for the Fifth Grade Students of SD Negeri 1 Bumirejo in the Academic Year of 2015/2016. The objectives of this research is to improve social science learning for the fifth grade students of SD Negeri 1 Bumirejo in the academic year of 2015/2016. This research is a collaborative Classroom Action Research (CAR) conducted within three cycles. Each cycle consisted of planning, action, observation, and reflection. Subjects of the research were 37 students (16 boys and 21 girls) of the fifth grade of SD Negeri 1 Bumirejo. The result of this research is the application of Quantum Teaching model using multimedia can improve social science learning about about notable figures in Indonesian independence for the fifth grade students of SD Negeri 1 Bumirejo in the academic year of 2015/2016. Keywords: Quantum Teaching, multimedia, social science learning outcomes Abstrak: Penerapan Quantum Teaching dengan Multimedia untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS tentang Tokoh Proklamasi Kemerdekaan pada Siswa Kelas V SDN 1 Bumirejo Tahun Ajaran 2015/2016. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa kelas V SDN 1 Bumirejo tahun ajaran 2015/2016. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) kolaborasi menggunakan rancangan penelitian siklus. Penelitian ini dilaksanakan dalam tiga siklus terdiri atas perencanaan, pelaksanakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V SDN 1 Bumirejo, sejumlah 37 siswa dengan 16 siswa laki-laki dan 21 siswa perempuan. Hasilnya menunjukkan bahwa penerapan model Quantum Teaching dengan multimedia dapat meningkatkan hasil belajar IPS tentang tokoh proklamasi pada siswa kelas V SDN 1 Bumirejo tahun ajaran 2015/2016. Kata Kunci: Quantum Teaching, Multimedia, Hasil Belajar IPS