IMPLEMENTASI STUDENT FACILITATOR AND EXPLAINING (SFAE) DENGAN MEDIA PRESENTASI UNTUK MENINGKATKAN PEMBELAJARAN IPS PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 1 NGADIROJO TAHUN AJARAN 2014/2015

Main Author: indriyanti, shinta ayu
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN , 2015
Online Access: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdkebumen/article/view/6159
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdkebumen/article/view/6159/4249
Daftar Isi:
  • Shinta Ayu Indriyanti 1, Kartika Chrysti Suryandari 2, Tri Saptuti Susiani 3PGSD FKIP UNS Surakarta Jl Kepodang 67 A Panjer Kebumene-mail: dira.arshinta@gmail.com1 Mahasiswa PGSD FKIP UNS, 2, 3 Dosen PGSD FKIP UNS Abstract: Implementation of Student Facilitator and Explaining (SFAE) with Media Presentation to Enhance Social Science Learning At 5th Grade Student Of SD Negeri 1 Ngadirojo Academic Year 2014/2015. The purpose of this research are to describe the application of RBL models and to improve the learning social studies in elementary 5th grade students through Student Facilitator and Explaining models (SFAE) with Media Presentations. This research is a classroom action research (PTK) collaboration. The subject of this research were 5th grade elementary school students of SD Negeri 1 Ngadirojo which amounts to 32 students consisting of 19 women and 13 men. Data collection technique used observation, documentation, and testing. The research was conducted in three (3) cycles. The results showed an increase in learning social studies in elementary 5th grade students. Keywords: Student Facilitator and Explaining, Presentation, Sosial Science Abstrak: Implementasi Student Facilitator and Explaining (SFAE) dengan Media Presentasi untuk Meningkatkan Pembelajaran IPS Pada Siswa Kelas V SD Negeri 1 Ngadirojo Tahun Ajaran 2014/2015. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan langkah-langkah Student Facilitator and Explaining dengan media presentasi dan meningkatkan pembelajaran IPS pada siswa kelas V SD. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) kolaborasi. Subjek penelitian ini siswa kelas V SD Negeri 1 Ngadirojo yang berjumlah 32 siswa terdiri dari 19 perempuan dan 13 laki-laki. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, dokumentasi, dan tes. Penelitian ini dilaksanakan dalam 3 (tiga) siklus. Hasil penelitian menunjukkan terjadinya peningkatan pembelajaran IPS pada siswa kelas V SD. Kata Kunci: Student Facilitator and Explaining, Presentasi, IPS.