PENERAPAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE TWO STAY TWO STRAY (TSTS) UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MATA PELAJARAN SOSIOLOGI PADA SISWA KELAS X 4 SMA NEGERI KEBAKKRAMAT TAHUN PELAJARAN 2013/2014

Main Author: Akbar, Muhammad Dafiq; ABSTRACT Muhammad Dafiq Akbar. K8410035. THE IMPLEMENTATION OF TWO STAY TWO STRAY (TSTS) TECHNIQUE IN COOPERATIVE LEARNING MODEL TO IMPROVE STUDENTS’ LEARNING ACHIEVEMENT ON SOCIOLOGY IN X 4 STUDENTS SMA NEGERI KEBAKKRAMAT SEMESTER 1 ACADEMIC YEAR 2013/2014. Thesis, Surakarta: Teacher Training and Education Faculty. Sebelas Maret University. April 2014. This research aims to improve students of X 4 SMA Negeri Kebakkramat Karanganyar learning achievement by the implementation of Two Stay Two Stray (TSTS) technique in cooperative learning model. This research is a Class Action Research (CAR) which is conducted in two cycles, with every cycle consists of planning, acting, observing, and reflecting. The subject of this research is the students of X 4 SMA Negeri Kebakkramat Karanganyar academic year 2013/2014. The data was taken from the teacher and the students. The techniques of collecting data are observation, test, interview, and documentation. The validity of the data use content validity, triangulation technique and expert opinion. The analysis of the data use descriptive analysis and critical technique. The result of the research shows that the implementation of Two Tray Two Stray (TSTS) technique in cooperative learning model can improve students’ learning achievement. The results showed that the application of cooperative learning model Two Stay Two Stray (TSTS) can improve student achievement start from pre-cycle to the first cycle, and from cycle I to cycle II. This is shown by the increased percentage of student activity that is the aspect of asking, answering, and argues that in the first cycle 77,77 % to 80,55 % in the second cycle, the aspects of student interaction within the group of 80,55 % in the first cycle and 83,33 % in the second cycle. The average value students in each cycle also increased , the pre-cycle average value of 64 increased to 74,58 in the first cycle and increased to 82,75 in the second cycle. The conclusions of this research is the application of cooperative learning model Two Stay Two Stray (TSTS) can improve student achievement class X 4 SMA Negeri Kebakkramat. Keywords: Class Action Research, Two Tray Two Stray (TSTS), Learning Achievement
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: SOSIALITAS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sosiologi Antropologi , 2014
Online Access: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/sosant/article/view/3806
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/sosant/article/view/3806/2685
Daftar Isi:
  • PENERAPAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE TWO STAY TWO STRAY (TSTS) UNTUK MENINGKATKAN PRESTASIBELAJAR MATA PELAJARAN SOSIOLOGI PADA SISWA KELAS X 4 SMA NEGERI KEBAKKRAMATTAHUN PELAJARAN 2013/2014 Muhammad Dafiq Akbar. K8410035Prodi Pendidikan Sosiologi Antrologi FKIP UNS ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk meningkatkan prestasi belajar siswa kelas X 4 SMA Negeri Kebakkramat Karanganyar melalui penerapan model pembelajaran kooperatif teknik Two Stay Two Stray (TSTS)Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus, dengan tiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subyek penelitian adalah siswa kelas X 4 SMA Negeri Kebakkramat Karanganyar tahun ajaran 2013/2014 yang berjumlah 36 siswa. Sumber data berasal dari guru, dan siswa. Teknik pengumpulan data adalah dengan observasi dan tes sebagai teknik utama dan didukung dengan teknik wawancara dan dokumentasi. Validitas data menggunakan triangulasi teknik. Analisis data dilakukan menggunakan teknik analisis deskriptif komparatif denga membandingkan berubahan di setiap siklusnya.Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif teknik Two Stay Two Stray (TSTS) dapat meningkatkan prestasi belajar siswa dari mulai pra siklus ke siklus I, dan dari siklus I ke siklus II. Hal ini ditunjukka dengan persentase keaktifan siswa yang mengalami peningkatan yaitu pada aspek bertanya, menjawab, dan berpendapat yang pada siklus I 77,77% menjadi 80,55% pada siklus II, pada aspek interaksi siswa dalam kelompok dari 80,55% pada siklus I menjadi 83,33% di siklus II. Peningkatan perolehan nilai ratain-rata siswa di tiap siklus juga mengalami peningkatan, yaitu pada siklus pra tindakan nilai rata-rata 64 meningkat menjadi 74,58 pada siklus I dan kembali meningkat menjadi 82,75 pada siklus II.Simpulan penelitian ini adalah penerapan model pembelajaran kooperatif teknik Two Stay Two Stray (TSTS) dapat meningkatkan prestasi belajar siswa kelas X 4 SMA Negeri Kebakkramat.Kata kunci : Model pembelajaran kooperatif, Two Stay Two Stray (TSTS),, pretasi belajar.