PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEKNIK JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SOSIOLOGI KELAS X-7 SMA NEGERI KEBAKKRAMAT SEMESTER 1 TAHUN AJARAN 2013 / 2014

Main Author: Susila, Purbandaru Adi; ABSTRACT This research aims to increase students of X-7 SMA Negeri Kebakkramat Karanganyar learning achievement by the implementation of Jigsaw technique in cooperative learning model. This research is a Class Action Research (CAR) which is conducted in two cycles, with every cycle consists of planning, acting, observing, and reflecting. The subject of this research is the students of X-7 SMA Negeri Kebakkramat Karanganyar academic year 2013/2014. The data was taken from the teacher and the students. The techniques of collecting data are observation, test, interview, and documentation. The validity of the data use content validity, triangulation technique and expert opinion. The analysis of the data use descriptive analysis and critical technique. The result of the research shows that the implementation of Jigsaw technique in cooperative learning model can increase students’ learning achievement. Activity concentration of students interaction in group discussion is increasing from 69,44% in cycle I to 88,89% in cycle II. Students learning achievement which is taken from evaluation also increased in every cycle which is followed by the increase of the class mean in which the mean before action is 61,67 become 75,11 after cycle I and increased to be 81,08 in cycle II. The evaluation score of the students increase in every cycle. This followed by the number of students that obtain score above minimum requirement, which is 75, is also increased. The percentage before action is 36,11% and become 66,67% in cycle I and then become 83,33% in cycle II. The conclusion is the implementation of Jigsaw technique in cooperative learning model can increase students’ learning achievement in class X-7 SMA Negeri Kebakkramat. Keywords: Class Action Research, Jigsaw, Learning Achievement
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: SOSIALITAS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sosiologi Antropologi , 2014
Online Access: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/sosant/article/view/3804
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/sosant/article/view/3804/2683
Daftar Isi:
  • ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk meningkatkan prestasi belajar kelas X-7 SMA Negeri Kebakkramat Karanganyar dengan penerapan model pembelajaran kooperatif teknik Jigsaw.Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus, dengan tiap siklus terdiri atas perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subyek penelitian adalah siswa kelas X-7 SMA Negeri Kebakkramat Karanganyar tahun ajaran 2013/2014.Sumber data berasal dari guru, siswa. Teknik pengumpulan data adalah dengan observasi, tes, wawancara, dan dokumentasi. Validitas data menggunakan validitas isi, triangulasi teknik dan expert opinion. Analisis data dilakukan menggunakan teknik analisis deskriptif dan teknik kritis.Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif teknik Jigsaw dapat meningkatkan prestasi belajar siswa. Keaktifan interaksi siswa dalam diskusi kelompok sebesar 69,44% meningkat menjadi 88,89% pada siklus II. Prestasi belajar siswa yang dilihat dari nilai rata-rata kelas mengalami peningkatan yaitu pra tindakan 61,67 menjadi 75,11 siklus I dan meningkat 81,08 pada siklus II. Nilai evaluasi siswa setiap siklus juga mengalami peningkatan diikuti jumlah siswa yang memperoleh nilai di atas kriteria ketuntasan minimal 75 meningkat yaitu pra tindakan 36,11% menjadi sebesar 66,67% pada siklus I dan meningkat menjadi 83,33% pada siklus II.Simpulan penelitian ini adalah penerapan model pembelajaran kooperatif teknik jigsaw dapat meningkatkan prestasi belajar siswa kelas X-7 SMA Negeri Kebakkramat. Kata Kunci: Penelitian Tindakan Kelas, Jigsaw, Prestasi Belajar