penerapan kooperatif teknik inside outside circle dalam peningkatan pembelajaran matematika siswa kelas II SD
Main Author: | SUSANTI, SUSANTI |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
, 2013
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdkebumen/article/view/1934 http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdkebumen/article/view/1934/1424 http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdkebumen/article/downloadSuppFile/1934/217 |
Daftar Isi:
- Abstract: The application of cooperative techniques inside outside circle in improving mathematics learning second grade student of Elementary School. This study aims to improve mathematics learning second grade student of elementary school to use cooperative learning techniques inside outside circle. This study is a Class Action research (CAR) with three cycles. Each cycle includes planning, action, observation, and reflection. The subjects were second grade student semingkir elementary school. Source data from students, peers and teachers. Data collection techniques used were tests, observation and documentation. The validity of the data using triangulation techniques data. The result indicate that the application of cooperative techniques inside outside circle can improve mathematics learning second grade student of elementary school. Keywords: cooperative model, inside outside circle, math learning Abstrak: penerapan kooperatif teknik inside outside circle dalam peningkatan pembelajaran matematika siswa kelas II SD. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pembelajaran matematika siswa kelas II SD menggunakan pembelajaran kooperatif teknik inside outside circle. Penelitian ini adalah Penelitian tindakan Kelas (PTK) dengan tiga siklus. Setiap siklus meliputi perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas II SD Negeri Semingkir. Sumber data berasal dari siswa, teman sejawat dan guru. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes, observasi dan dokumentasi. Validitas data menggunakan teknik triangulasi sumber data. Hasil menunjukkan bahwa penerapan kooperatif teknik inside outside circle dapat meningkatkan pembelajaran matematika siswa kelas II SD. Kata kunci: model kooperatif, inside outside circle, pembelajaran matematika