PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA MATERI OPERASI HITUNG BILANGAN BULAT PENGGUNAAN SIFAT-SIFAT PEMBULATAN DAN PENAKSIRAN MELALUI PENERAPAN COOPERATIVE LEARNING TIPE STAD BAGI SISWA SEKOLAH DASAR
Main Author: | Wiyatni, Sri |
---|---|
Format: | Article info eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan Indonesia
, 2017
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/jpi/article/view/10789 |
Daftar Isi:
- Abstract:The purpose of the study as follows: Describe the improvement of learning outcomes through the application of cooperative learning type STAD model for students of grade V SD Negeri 1 Saban Kec. Gubug Kab. Grobogan in the first semester of the academic year 2016/2017. The study consisted of two cycles. In one cycle or round consists of four components namely planning (planning), implementation (acting), observation (obserVng), and reflection (reflecting). The subjects of this study are teachers and students of grade V SD Negeri 1 Saban Gubug Sub-district Grobogan District. The number of students is 40 students consisting of men and women. This research was conducted in class V SD Negeri 1 Saban Kec. Gubug Kab. Grobogan. The time of the study began on August 22 until October 25, 2016. Research is said to succeed if 75% of students of grade V SD Negeri 1 Saban experiencing the completeness of individual study with a value> 70 in the mathematical learning material operations count operation integers the use of rounding and assessment properties. The results showed that there are improvements in teacher performance, student activity, and learning outcomes Mathematics subject of integer count operation using roundness and appraisal properties for grade V students SD Negeri 1 Saban Kec. Grobogan District Gubug. Increased student learning outcomes can be seen on the test results with an average value of 53.25 in the initial test, 63.00 in the first cycle, and 79.75 in cycle II. Completeness of individual learning by 15% of students from 40 students in the initial test, 62.5% in cycle I, and 92.5% or 37 students in cycle II, Improved teacher performance with score score 69 with criteria both in cycle I and score 77 with very good criteria in cycle II. Enhancement of student activity result of observation of score 67 with good criterion in cycle I and score 76 with very good criterion in cycle II. The questionnaire results show that the students respond positively to the learning process Mathematics subject of integer count operation the use of rounding and appraisal properties by applying the cooperative learning model of Student Teams-Achievement Division (STAD) type. Abstrak: Tujuan penelitian sebagai berikut : Mendeskripsikan peningkatan hasil belajar melalui penerapan model cooperative learning tipe STAD bagi siswa kelas V SD Negeri 1 Saban Kec. Gubug Kab. Grobogan pada semester I tahun pelajaran 2016/2017. Penelitian terdiri dua siklus. Dalam satu siklus atau putaran terdiri dari empat komponen yaitu perencanaan (planning), pelaksanaan (acting), observasi (obserVng), dan refleksi (reflecting). Subjek Penelitian ini adalah guru dan siswa kelas V SD Negeri 1 Saban Kecamatan Gubug Kabupaten Grobogan. Jumlah siswa sebanyak 40 siswa yang terdiri dari laki-laki dan perempuan. Penelitian ini dilaksanakan di kelas V SD Negeri 1 Saban Kec. Gubug Kab. Grobogan. Waktu penelitian dimulai tanggal 22 Agustus sampai dengan 25 Oktober 2016. Penelitian dikatakan berhasil jika 75% siswa kelas V SD Negeri 1 Saban mengalami ketuntasan belajar individu dengan nilai > 70 dalam pembelajaran matematika materi operasi operasi hitung bilangan bulat penggunaan sifat-sifat pembulatan dan penaksiran. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat peningkatan kinerja guru, aktivitas siswa, dan hasil belajar Matematika pokok bahasan operasi hitung bilangan bulat penggunaan sifat - sifat pembulatan dan penaksiranbagi siswa kelas V SD Negeri 1 Saban Kec. Gubug Kabupaten Grobogan. Peningkatan hasil belajar siswa dapat dilihat pada hasil tes dengan nilai rata-rata 53,25 pada tes awal, 63,00 pada siklus I, dan 79,75 pada siklus II. Ketuntasan belajar individu sebesar 15% siswa dari 40 siswa pada tes awal, 62,5% pada siklus I, dan 92,5% atau 37 siswa pada siklus II, Peningkatan kinerja guru dengan perolehan skor 69 dengan kriteria baik pada siklus I dan perolehan skor 77 dengan kriteria amat baik pada siklus II. Peningkatan aktivitas siswa hasil observasi perolehan skor 67 dengan kriteria baik pada siklus I dan perolehan skor 76 dengan kriteria amat Baik pada siklus II. Hasil angket menunjukkan bahwa siswa menanggapi secara positif proses pembelajaran Matematika pokok bahasan operasi hitung bilangan bulat penggunaan sifat - sifat pembulatan dan penaksirandengan menerapkan model pembelajaran cooperative learning tipe Student Teams-Achievement Division (STAD). Kata kunci: Hasil Belajar, cooperative learning, Student Teams-Achievement Division (STAD)