PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP IPS MATERI PENJAJAHAN BELANDA PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Main Author: Karsono, Reza Mahardhika Pratama, Endang Sri Markamah,
Format: Article info eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Pendidikan Indonesia , 2017
Online Access: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/jpi/article/view/10301
Daftar Isi:
  • Abstract: The purpose of this research was to improve the understanding of the concepts of Dutch colonization through the use of the cooperative learning model of make a match type at the fifth grade students in Class B of SDN Mojosongo III No. 235 in the Academic Year 2015/2016. This research is a classroom action research (CAR) with consists of two cycles. Every cycle consists of four phases, planning, action, observation, and reflection. The subject of this research were the fifth grade students in Class B of SDN Mojosongo III No. 235, amount 36 students, there are 13 male students and 23 female students. The techniques of data collection use observation, interview, documentation, and test. The techniques of data validation use triangulation of source, triangulation of technique and validity data content. Data analises of data use interactive analised model which consists of data reduction, data display, and conclusion. Based on the research result, it can be concluded the use of the cooperative learning model of make a match type could increase the understanding of the concepts of Dutch colonization at the fifth grade students in Class B of SDN Mojosongo III No. 235 in the academic year 2015/2016. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan pemahaman konsep IPS materi penjajahan Belanda melalui penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe Make a Match pada siswa kelas V-B SDN Mojosongo III No. 235 tahun ajaran 2015/2016. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus. Tiap siklus terdiri dari empat tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V-B SDN Mojosongo III No. 235 yang berjumlah 36 siswa, yang terdiri dari 13 orang siswa laki-laki dan 23 orang siswa perempuan. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dokumentasi, dan tes. Teknik uji validitas data menggunakan teknik triangulasi sumber, triangulasi teknik dan validitas isi. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis data interaktif yang terdiri dari reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Simpulan penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe Make a Match dapat meningkatkan pemahaman konsep IPS materi penjajahan Belanda siswa kelas V-B SDN Mojosongo III No. 235 tahun ajaran 2015/2016. Kata kunci: Make a Match, pemahaman konsep, penjajahan Belanda