PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION DENGAN MEDIA MANIK-MANIK DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN BILANGAN BULAT KELAS IV SDN SAMPANG 02 TAHUN AJARAN 2012/2013
Main Author: | Yuniatin, Nanik Ratih |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
, 2017
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdkebumen/article/view/10135 http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdkebumen/article/view/10135/7455 |
Daftar Isi:
- Abstract:The Applicationof Cooperatif Models Team Assisted Individualization Using Manic-manic Media in Improving Learning About of Integers For The Four Grade Student of SDN Sampang 02 in The Academic Yearof 2012/2013.The objectives of this collaborative Classroom Action Research (CAR) are: (1) to describe the steps on the application of TAI model using manic-manic media, (2) to improve Mathematics learning about integerthe application of TAI model using manic-manic media, and (3) to describe problems and solutions on the application of TAI model using manic-manicmedia in improvingMathematics learning about integer for the four grade students of SD NegeriSampang 02 in the academic year of 2012/2013.This research was conducted within three cycles. Each cycle consisted of planning, action, observation, and reflection.The results of this research showed that: (1) the steps of the application of TAI model using media manik-manik, namely: placement testusing manic-manic media, teamteaching group, student creativeusing manic-manic media, team study, team score and recognitation, fact test, andwhole unit class, (2) the application of TAI model using manic-manic media can improve Mathematics learning about Integer.The conclusion of this research is the application of TAI model using manic-manic media can improve Mathematics learning about integerfor the four grade studentsof SD NegeriSampang o2 in the academic year of 2012/2013. Keywords:TAI model, manic-manic media, learning improvement, integers Abstrak: Penerapan Model Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization Dengan media Manik-manik dalam Peningkatan Pembelajaran Bilangan Bulat Kelas IV SDN Sampang 02 Tahun Ajaran 2012/2013.Tujuan penelitian tindakan kelas kolaboratif ini adalah (1) mendeskripsikan langkah-langkah penerapan tipe TAI dengan media manik-manik, (2) mendeskripsikan peningkatan pembelajaran bilangan bulat dengan menerapkan tipe TAI dengan media manik-manik, (3) mendeskripsikan kendala dan solusi penerapan tipe TAI dengan media manik-manik dalam peningkatan pembelajaran bilangan bulat siswa kelas IV SDN Sampang 02 tahun ajaran 2012/2013.Penelitian Tindakan Kelas kolaboratif ini dilaksanakan dalam tiga siklus. Setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi.Hasil penelitian menunjukkan: (1)Penerapan tipe TAI dengan media manik-manik sudah dilaksanakan dengan langkah-langkah: placement test dengan media manik-manik, teamteaching group, student creative denganmedia manik-manik, team study, team score and recognitation, fact tes, dan whole unit class, (2) Penerapan tipe TAI dengan media manik-manik dapat meningkatkan pembelajaran bilangan bulat. Simpulan penelitian ini adalah penerapan model kooperatif tipe TAI dengan media manik-manik dapat meningkatkan pembelajaran bilangan bulat pada siswa kelas IV SDN Sampang 02 tahun ajaran 2012/2013. Kata kunci: TAI, media manik-manik, peningkatan pembelajaran, bilangan bulat.