SYSTEMATIC ANALYSIS OF MATHEMATICS TEXTBOOK BASE ON THE 2013 CURRICULUM IN TRIANGLES AND QUADRILATERAL MATERIAL
Main Authors: | Yuwono, Muhammad Ridlo, Udiyono, Udiyono |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Universitas Tanjungpura
, 2020
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/PMP/article/view/40843 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/PMP/article/view/40843/75676586472 |
Daftar Isi:
- The purpose of this study is to analyze the systematic mathematics textbook that refers to the 2013 curriculum for the 2017 revised edition based on the following four components: (1) the discovery of triangles and quadrilateral definitions; (2) the discovery of the formula for the area of a triangle and a quadrilateral; (3) arrangement of triangles and quadrilateral; and (4) facilities to create concept maps for students. Type of this study was a descriptive study with a qualitative approach. The description given in this study was about the systematic mathematics textbook that refers to the 2013 curriculum for the 2017 revised edition by reviewing the four components. Data analysis in this study used content analysis The conclusions of this study are (1) there is no facility to find definitions of the types of triangles and quadrilateral; (2) there are facilities to find the formula of triangles and quadrilateral use the help table, not by using the other quadrilateral area approach; (3) the arrangement of triangles and quadrilateral materials is not right yet; and (4) there is no the facility to create concept maps for students.AbstrakTujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis sistematika dari buku teks matematika yang mengacu pada kurikulum 2013 untuk edisi revisi 2017 berdasarkan empat komponen berikut: (1) penemuan definisi segitiga dan segiempat; (2) penemuan rumus luas daerah segitiga dan segiempat; (3) susunan materi segitiga dan segiempat; dan (4) fasilitas membuat peta konsep bagi siswa. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Deskripsi yang diberikan dalam penelitian ini adalah tentang sistematika buku teks matematika yang mengacu pada kurikulum 2013 untuk edisi revisi 2017 dengan meninjau empat komponen. Analisis data pada penelitian ini menggunakan analisis isi. Kesimpulan dari penelitian ini adalah (1) belum terdapat fasilitas untuk menemukan definisi jenis segitiga dan segiempat; (2) terdapat fasilitas untuk menemukan rumus segitiga dan segiempat menggunakan tabel bantuan, bukan dengan menggunakan pendekatan area segiempat lainnya; (3) urutan materi segitiga dan segiempat belum benar; dan (4) tidak ada fasilitas untuk membuat peta konsep untuk siswa.Kata Kunci: analisis, sistematika, kurikulum 2013, segitiga, dan segiempat