EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN JIGSAW PADA MATA PELAJARAN GAMBAR TEKNIK MANUFAKTUR PADA KELAS XI SMKN 13 SURABAYA
Main Authors: | Nurjanah, Kholud Putri, Cholik, Mochamad |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Jurusan Pendidikan Teknik Mesin FT UNESA
, 2022
|
Online Access: |
https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-teknik-mesin/article/view/49192 https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-teknik-mesin/article/view/49192/40956 |
Daftar Isi:
- ABSTRACTAn effective learning process can be supported by use various learning model, one of them is jigsaw learning model. The purpose of this study was to describe the implementation of jigsaw learning model in GTM subjects, application of this model can determine cooperation skill in group assignments of jigsaw learning model in GTM subjects, knowing the effect of jigsaw learning model in GTM subjects, as well as knowing the effectiveness of jigsaw learning model in GTM subjects.This research include in the type of quasi-experimental research with nonequivalent control group design model. The research subjects were TPm students XIth grade of SMKN 13 Surabaya. Assessment instruments in the form of observation sheets and student test sheets.The results of this study there is a difference between before and after the implementation of the jigsaw learning model. To test the effectiveness get score 56.529% is included in the category of quite effective. For group collaboration, the score is 4, which means that the cooperation is going well.Keywords: jigsaw learning model, manufacture drawing technique, cooperation, learning outcomes
- ABSTRAKProses pembelajaran. yang efektif dapat didukung. dengan penerapan model pembelajaran yang.beragam, salah satunya adalah model pembelajaran jigsaw. Tujuan dilaksanakan penelitian adalah untuk mendeskripsikan keterlaksanaan model pembelajaran jigsaw pada mata pelajaran GTM, mengetahui keterampilan kerjasama dalam tugas kelompok pada mata pelajaran GTM, mengetahui pengaruh dari model. pembelajaran jigsaw, terhadap hasil. belajar. di mapel GTM, serta mengetahui keefektifan model pembelajaran/ jigsaw pada, mata/ pelajaran. GTM.Penelitian ini masuk dalam jenis penelitian. kuasi/ eksperimen, dengan menggunakan.model nonequivalent control. group/ design. Subjek dari .penelitian., merupakan siswa, kelas XI TPm SMKN 13 Surabaya. Instrument penilaian berupa lembar observasi dan lembar tes siswa. Adapun hasil penelitian ini terdapat perbedaan antara sebelum dan setelah diterapkannya model pembelajaran jigsaw. Untuk keefektivitasan .penerapan model, pembelajaran jigsaw ini mencapai nilai 56,529% tergolong kategori cukup efektif. Nilai untuk kerjasama kelompok mendapatkan nilai 4 yang artinya kerjasama berjalan dengan baik.Kata kunci: model pembelajaran jigsaw, gambar teknik manufaktur, kerjasama, hasil belajar