PERBANDINGAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS ANTARA PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GI DENGAN STAD

Main Authors: Hidaya, Vera, Yunarti, Tina, Asnawati, Rini
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Pendidikan Matematika Unila , 2015
Online Access: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/8184
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/8184/4968
Daftar Isi:
  • The weakness of students’ mathematical problem solving ability are triggered by several factors. One of them is the implementation of learning model that is not appropriate. Two type of cooperative learning models which can improve students’ mathematical problem solving ability are GI and STAD. The purpose of this research was to compare the students’ mathematical problem solving ability between cooperative learning model of GI and STAD type. This research population was all students of grade 8th of SMP Negeri 2 Adiluwih in academic year of 2014/2015 that was distributed into six classes, and it was gotten students of VIII D and VIII E class as samples by purposive random sampling technique. This research data were obtained by test of mathematical problem solving. Based on the result of research, there’s no difference of students’ mathematical problem solving in cooperative learning model of GI and STAD type.Rendahnya kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dipicu oleh beberapa faktor. Salah satunya adalah penggunaan model pembelajaran yang tidak tepat. Dua tipe model pembelajaran kooperatif yang dapat meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis adalah GI dan STAD. Tujuan penelitian ini adalah untuk membandingkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa antara model pembelajaran kooperatif tipe GI dan STAD. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Adiluwih tahun pelajaran 2014/2015 yang terdistribusi dalam enam kelas, diperoleh siswa kelas VIII D dan VIII E sebagai sampel melalui teknik purposive random sampling. Data penelitian diperoleh melalui tes kemampuan pemecahan masalah matematis. Berdasarkan hasil penelitian, tidak ada perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematis dalam model pembelajaran kooperatif tipe GI dan STAD.Kata kunci: GI, kemampuan pemecahan masalah, STAD