EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TPS DITINJAU DARI PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA
Main Authors: | Anggraini, Aprilia, Gunowibowo, Pentatito, Coesamin, M. |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan Matematika Unila
, 2013
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/3202 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/3202/2004 |
Daftar Isi:
- This quasi experimental research purposed to know the effectiveness of cooperative learning model of TPS type viewed by students mathematical conceptual understanding of grade VIII of SMP N 1 Kota Agung Barat odd semester in academic year 2013/2014. This research design was posttest only control design. The population of this research were all students of grade VIII SMP N 1 Kota Agung Barat odd semester academic year 2013/2014 which distributed into four classes. The sample of this research were all students of class VIII D  as experiment class and students of class VIII C as control class. The sample were chosen by purposive random sampling. The data of this research was students mathematical conceptual understanding. The research concluded that the implementation of cooperative learning model of TPS type was  effective to increase of students mathematical conceptual understanding.Penelitian eksperimen semu ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TPS ditinjau dari pemahaman konsep matematis siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Kota Agung Barat semester ganjil tahun pelajaran 2013/2014. Desain penelitian ini adalah posttest only control design. Populasi pada penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Kota Agung Barat semester ganjil tahun pelajaran 2013/2014 yang terdistribusi dalam empat kelas. Sampel peneliÂtiÂÂÂÂÂÂÂÂÂan ini adalah siswa kelas VIII D sebagai kelas eksperimen dan siswa kelas VIII C  seÂÂÂÂÂÂbagai kelas kontrol. Sampel dipilih melalui tekÂnik purÂpoÂÂÂÂsive samplingÂ. Data penelitian ini adalah data pemahaman konsep matematis siswa. Penelitian ini menyimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TPS efektif diterapkan dalam pemahaman konsep matematis siswa.Kata kunci: efektivitas, pemahaman konsep matematis, TPS