PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NHT TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA
Main Authors: | Ilyasari, Astia, Suyadi, Gimin, Asnawati, Rini |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan Matematika Unila
, 2013
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/1776 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/1776/1078 |
Daftar Isi:
- This was a quasi-experimental research that aimed to know about the influence of cooperative learning model of Numbered Heads Together (NHT) type towards studentâ€TMs conceptual understanding of mathematics. This research used a posttest only control design. The population was the eight grade students in second semester of Junior High School state 7 of Bandar Lampung in academic year of 2012/2013 as many as 327 students who distributed into nine classes. Samples were students of VIII H and VIII E class that chosen by purposive sampling technique. The data was value of conceptual understanding of mathematics obtained by test. Based on the results of hypothesis test, conceptual understanding of mathematics of students who teach by the cooperative learning model of NHT type was better than conventional learning. It can be concluded that cooperative learning model of NHT type influences of conceptual understanding of mathematics of  eight grade student in second semester of Junior High School state 7 of Bandar Lampung academic year of 2012/2013.Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu yang bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together (NHT) terhadap pemahaman konsep matematis siswa. Desain penelitian ini adalah posttest only control design. Populasi pada penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP Negeri 7 Bandar Lampung tahun pelajaran 2012/2013 sebanyak 327 siswa yang terdistribusi dalam 9 kelas. Sampel penelitian adalah siswa kelas VIII H dan VIII E yang diambil dengan teknik purposive sampling.  Data penelitian berupa nilai pemahaman konsep matematis yang diperoleh melalui tes. Berdasarkan hasil uji hipotesis, pemahaman konsep matematis siswa yang mengikuti model kooperatif tipe NHT lebih baik dari pembelajaran konvensional. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa model kooperatif tipe NHT berpengaruh terhadap pemahaman konsep matematis siswa kelas VIII SMP Negeri 7 Bandar Lampung tahun pelajaran 2012/2013.Kata kunci: model kooperatif tipe NHT, pemahaman konsep matematis, pengaruh