Pengembangan LKPD Model Inkuiri Terbimbing Untuk Memfasilitasi Kemampuan Komunikasi dan Disposisi Komunikasi

Main Authors: Tiningsih, Surya, Yunarti, Tina, Bharata, Haninda
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Lampung , 2018
Online Access: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/15060
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/15060/pdf
Daftar Isi:
  • This research aimed to develop student worksheet learner (LKPD) development using guided inquiry model in facilitating communication skills and communication disposition. The type of research used development research of Borg & Gall. The result procedure was preliminary research, designing student worksheet making and preparation of learning instruments, expert test, and small group test on research subject. Data collecting technique used observation techniques, documentation, interviews, questionnaires, and tests. The subjects of this research were students of class XI IPS 3 (Social science) at SMAN 1 Pringsewu academic year 2016-2017. Based on the research result of LKPD Guided Inquiry Model could facilitate students communication skills and disposition communication of the problems on LKPD. The result and learning process showed that student worksheet guided inquiry model made communication skills and disposition of mathematical communication of facilitated students could be seen from achievment all indicators of communication skill and disposition of mathematics.Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mengembangan LKPD model inkuiri terbimbing untuk memfasilitasi kemampuan komunikasi dan disposisi komunikasi. Jenis penelitian ini menggunakan penelitian pengembangan Borg & Gall. Prosedur penelitian yaitu penelitian pendahuluan, mendesain pembuatan LKPD dan penyusunan instrumen pembelajaran, uji ahli, uji keterbacaan, uji kelompok terbatas, dan uji kelompok kecil pada subjek penelitian. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik observasi, dokumentasi, wawancara, angket dan tes. Subjek dalam penelitian pengembangan LKPD model inkuiri terbimbing pada kelas XI IPS 3 di SMA Negeri 1 tahun ajaran 2016/2017. Berdasarkan hasil penelitian LKPD model inkuiri terbimbing dapat memfasilitasi kemampuan komunikasi dan disposisi komunikasi siswa dari masalah-masalah pada LKPD. Hasil dan proses pembelajaran menunjukkan bahwa LKPD Model Inkuiri Terbimbing membuat kemampuan komunikasi dan disposisi komunikasi matematis siswa terfasilitasi terlihat dari tercapainya semua indikator kemampuan komunikasi dan disposisi komunikasi.Kata kunci : Komunikasi, disposisi, LKPD, inkuiri terbimbing