EFEKTIVITAS METODE PEMBELAJARAN SOCRATES KONTEKSTUAL UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA
Main Authors: | Muhammad, Heizlan, Yunarti, Tina, Asnawati, Rini |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan Matematika Unila
, 2016
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/11212 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/11212/7915 |
Daftar Isi:
- This research was a quasi experimental research with one group pretest-posttest design. This research was aimed to find out the effectiveness of Socrates contextual learning viewed by student’s understanding of mathematical concept. The population of this research was all grade seventh students of Junior High School 20 Bandarlampung in academic year of 2015/2016. The sampling technique which was used was purposive sampling. Based on the data analysis, it could be concluded that Socrates contextual learning was effective viewed by student’s understanding of mathematical concept. However, it was not effective viewed by proportion of students who have good understanding of mathematical concept.Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu dengan desain one group pretest-posttest. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas pembelajaran Socrates kontekstual ditinjau dari kemampuan pemahaman konsep siswa. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 20 Bandarlampung tahun pelajaran 2015/2016. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah purposive sampling. Berdasarkan analisis data, diperoleh kesimpulan bahwa pembelajaran Socrates kontekstual efektif ditinjau dari kemampuan pemahaman konsep siswa. Namun, tidak efektif ditinjau dari proporsi siswa yang memiliki pemahaman konsep baik.Kata kunci: efektivitas, pemahaman konsep, Socrates kontekstual