EFEKTIVITAS MODEL POGIL UNTUK MENINGKATKAN KPS MATERI LARUTAN ELEKTROLIT DAN NON ELEKTROLIT

Main Authors: Musnia, Amalia, Kadaritna, Nina, Tania, Lisa
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Lampung , 2019
Online Access: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPK/article/view/18236
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPK/article/view/18236/pdf
Daftar Isi:
  • This study aimed to describe the effectiveness of POGIL model to increase science process skills (SPS) in electrolyte and non electrolyte solution topic. The population of this research was all students science ten’s grade. The sampling used purposive sampling technique and obtained class X Science 4 as the experimental class and X Science 2 as the control class. This method of this research used Quasi Experiment with Pretest-Posttest Control Group Design. Data analysis used two difference on average test used the Mann-Whitney U test. The results showed that the average n-gain of SPS students in the experimental class was higher than the average n-gain of SPS students in the control class. Based on these results it can be concluded that learning with POGIL model is effective to increase science process skills in electrolyte and non electrolyte solution topic.Keywords: electrolyte and non electrolyte solution, POGIL model, and SPS. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas model POGIL dalam meningkat­kan keterampilan proses sains (KPS) siswa pada materi larutan elektrolit dan non elektrolit. Popu­lasi dalam penelitian ini adalah semua siswa kelas X IPA. Pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling dan diperoleh kelas X IPA 4 sebagai kelas eksperimen dan X IPA 2 sebagai kelas kontrol. Metode dalam penelitian ini menggunakan Quasi Eksperimen dengan Pretest-Posttest Control Group Design. Analisis data meng­gunakan uji perbedaan dua rata-rata yang menggunakan uji Mann-Whitney U. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata n-gain KPS siswa kelas eksperimen lebih tinggi dari pada rata-rata n-gain KPS siswa kelas kontrol. Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa pem­belajaran dengan model POGIL efektif dalam mening­katkan keterampilan proses sains siswa pada materi larutan elektrolit dan non elektrolit.Kata Kunci: KPS, larutan elektrolit dan non elektrolit, dan model POGIL.