Program pelatihan pola interaksi bagi pengasuh untuk menstimulasi perkembangan kosakata anak usia 18 hingga 30 Bulan = training program of interaction pattern to increase caregiver competences on developing 18 to 30 month child vocabulary development
Main Authors: | Aninditya Nafianti, author, Add author: Puji Lestari Prianto, supervisor, Add author: Luh Surini Yulia Savitri, supervisor, Add author: Rose Mini Agoes Salim, examiner, Add author: Dini P. Daengsari, examiner |
---|---|
Format: | Masters Doctoral |
Terbitan: |
, 2012
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://lib.ui.ac.id/detail?id=20307784 |
Daftar Isi:
- <b>ABSTRAK</b><br> Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah pelatihan pola interaksi dapat meningkatkan kompetensi pengasuh dalam mengembangkan kosakata anak pada usia 18-30 bulan. Usia 18-30 bulan adalah masa terbaik untuk memperkenalkan banyak kosakata. Pengasuh adalah salah satu orang terdekat anak yang sangat potensial dalam menstimulasi kosakata anak pada saat ibu bekerja. Melalui penerapan pola interaksi yang tepat, diharapkan bahwa kosakata anak dapat lebih berkembang. Pola interaksi merupakan cara praktis untuk meningkatkan perkembangan kosakata anak. Desain penelitian ini adalah before and after design. Intervensi yang digunakan dalam penelitian ini adalah program pelatihan pola interaksi. Alat ukur yang disusun berdasarkan pola interaksi Otto 2010. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara program sebelum dan sesudah intervensi (p <0,05). Hal itu menunjukkan bahwa pelatihan pola interaksi efektif untuk meningkatkan kompetensi pengasuh dalam menstimulasi perkembangan kosakata anak usia 18 sampai 30 bulan. <hr> <b>Abstract</b><br> This research is aimed to find out whether training of interaction pattern can increase caregiver?s competences in developing child?s vocabulary at the age of 18-30 months. The age of 18-30 months is a best period of to introduce many vocabularies. Caregiver is a one of people closest to the child who is very potential in stimulating child?s vocabulary at the time mother goes out to work. Through the application of appropriate interaction patern, it is expected that childs vocabulary can be better develop. The interaction pattern is a practical way to increase the child?s vocabulary development. The design of this research is before and after design. The intervention which has been applied in this research is the training program of interaction pattern. The data is gathered through behavioral check list which is desgined based on interaction pattern Otto 2010. The result shows that there is a significant different between pre and post intervention program (p<0.05). It indicates that the training of interaction pattern is effective to increase caregiver?s competence of developing child?s vocabulary at the age of 18 to 30 months.