Peran lembaga manajemen kolektif dalam pengelolaan hak ekonomi pencipta terkait usaha karaoke ditinjau dari UU No. 28 Tahun 2014 Tentang Hak Cipta = the role of collective management organization in the management of authors economic rights in related with karaoke business based from The Law No. 28 Year 2014 / Muhammad Rafiqi Ramadhan

Main Author: Muhammad Rafiqi Ramadhan, author
Format: Bachelors
Terbitan: , 2015
Subjects:
Law
Online Access: http://lib.ui.ac.id/file?file=digital/2015-10/20402366-S58245-Muhammad Rafiqi Ramadhan.pdf
Daftar Isi:
  • <b>ABSTRAK</b><br> Perkembangan ekonomi kreatif yang menjadi salah satu andalan Indonesia dan berbagai negara dan berkembang pesatnya teknologi informasi dan komunikasi mengharuskan adanya pembaruan Undang-Undang Hak Cipta, mengingat Hak Cipta menjadi basis terpenting dari ekonomi kreatif nasional. Di dalam UU No. 28 Tahun 2014 sebagai pengganti UU No. 19 Tahun 2002 terdapat pengaturan baru mengenai Lembaga Manajemen Kolektif (LMK). LMK merupakan badan hukum nirlaba yang diberi kuasa oleh Pencipta untuk mengelola Hak Ekonomi dalam bentuk menghimpun dan mendistribusikan royalti. Adapun di dalam tulisan ini membahas mengenai bagaimana peran dari LMK dalam pengelolaan hak ekonomi dari Pencipta di bidang Lagu/Musik juga terkait usaha Karaoke sebagai Pengguna Lagu/Musik untuk tujuan komersial yang harus membayar royalti kepada Pencipta. Penelitian menggunakan metode Yuridis-Normatif dengan studi kepustakaan yang dilengkapi dengan wawancara. <hr> <b>ABSTRACT</b><br> The development of creative economy into one of Indonesia and various countries and the rapid growth of information and communication technology requires an updates for the Copyright Act, considering Copyright become the most important base of national creative economy. In Law No. 28, 2014 as the revision of Law No. 19 In 2002 there is a new arrangement of the Collective Management Organization (CMO). CMO is a nonprofit legal entity authorized by the Author to manage the economic right in the form of to collect and distribute royalties. As in this paper describes how the role of CMO in the management of the economic rights of the creator in the field of Songs/Music also related in Karaoke businesses as the user of Songs/Music for commercial purposes that have to pay royalties to the Author. This research using the method of juridical-normative literature study in addition with interview.