Analisa penambahan taxiway penghubung sisi timur di Bandar Udara Soekarno Hatta = Analysis of east side addition connecting taxiway at Soekarno Hatta Airport / Krisna Dia Pranata

Main Author: Krisna Dia Pranata, author
Format: Masters Bachelors
Terbitan: , 2013
Subjects:
Online Access: http://lib.ui.ac.id/file?file=digital/20350385-T-Pdf Krisna Dia Pranata.pdf
Daftar Isi:
  • <b>ABSTRAK</b><br> Penelitian ini dimaksudkan untuk mengetahui berapa besar pengaruh penambahan taxiway penghubung sisi timur dalam mengoptimalkan kapasitas bandar udara Soekarno Hatta. Observasi dilakukan untuk melihat waktu tempuh yang dipergunakan untuk mencapai parkir (apron) dari runway dari posisi mendarat di Bandara Soekarno Hatta. Metode yang dilakukan adalah melakukan pengamatan secara langsung terhadap pergerakan pesawat yang mendarat di runway utara yang parkir di terminal utara dan selatan, pergerakan pesawat yang mendarat di runway selatan yang parkir di terminal utara dan selatan. Pengolahan data dilakukan dengan cara uji korelasi, dan analisa jaringan. Hasil analisa diperoleh waktu tempuh pada taxiway penghubung sisi timur adalah 132,02 + t detik, dengan t adalah koefisien waktu tempuh akibat posisi pendaratan. Akibat penambahan taxiway penghubung sisi timur mengakibatkan penambahan kapasitas landas pacu sebesar 31 % dan pengurangan delay sebesar 0,56 %. <hr> <b>ABSTRACT</b><br> This study is intended to determine how large the effect of adding taxiways connecting the east side in order to optimize the capacity of Soekarno Hatta airport. Observation was done to see the travel time used to parking at apron of the position of the landing runway at Soekarno Hatta Airport. The method used is to conduct direct observation of the movement of the plane landed on the runway north terminal parking at the north and south, and observation the movement of aircraft that landed in the parking lot south runway at the north and south terminals. Data processing is done by testing the correlation, and network analysis. Travel time analysis results obtained on the taxiway connecting the east side is 132.02 + t seconds, where t is the travel time coefficient due to the landing position. Due to the addition of taxiway connecting the east side of the runway resulting in additional capacity by 31% and 0,56 % delay reduction