Model persamaan struktural determinan stimulasi keluarga terhadap perkembangan anak usia 24-36 bulan di Kabupaten Cirebon tahun 2009 analisis data sekunder = Structural equation models determinant of family stimulation to the development of child 24-36 month in Cirebon District 2009 / Ina Kusrini
Main Author: | Ina Kusrini, author |
---|---|
Format: | Masters Bachelors |
Terbitan: |
, 2013
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://lib.ui.ac.id/file?file=digital/2015-3/20350293-T36063-Ina Kusrini.pdf |
Daftar Isi:
- <b>ABSTRAK</b><br> Latar belakang. Kurangnya stimulasi dari lingkungan keluarga akan menyebabkan perkembangan tidak optimal. Tujuan.Mengetahui determinan stimulasi dari keluarga terhadap perkembangan anak serta faktor apa saja yang mempengaruhinya. Metode. Penelitian ini merupakan analisis data sekunder dari penelitian kohort retrospektif yang dilaksanakan di Kabupaten Cirebon tahun 2009. Sampel anak usia 24-36 bulan. Data perkembangan dikumpulkan dengan instrumen Bayley scale of infant development dan data stimulasi dikumpulkan dengan instrumen HOME. Hasil. Perkembangan anak dipengaruhi oleh tingkat stimulasi yang diberikan sebesar 0,38 dan pemberian stimulasi ini sangat dipengaruhi oleh lingkungan keluarga sebesar 0,61. Simpulan. Lingkungan keluarga mempengaruhi perkembangan anak melalui stimulasi yang diberikan. <hr> <b>ABSTRACT</b><br> Background. Lack of stimulation of the family will lead to the developmental inequality. The purpose of this study is to investigate the determinants of family stimulation on child development as well as the factors that influence it. Methods. Study is a secondary data analysis from a retrospective cohort study conducted in Cirebon in 2009. Samples is children with 24-36 month. Development of child were collected with bayley scales of infant development instrument and level of family stimulation were collected by HOME instrument. Results. The children's development is influenced by family stimulation of 0.38 and the family stimulation is strongly influenced by family environment of 0.61. Conclusion. Family environment affects the development of children through family stimulation.