Perancangan sistem pengukuran kinerja PTPN V dengan pendekatan balanced scorecard = The Design of Performance Measurement System at PTPN V with balanced scorecard approach
Main Authors: | Diajeng Wikan Paramastri author, Add author: Thomas Honggo Secokusumo, supervisor, Add author: Lindawati Gani, examiner, Add author: Gede Harja Wasistha, examiner |
---|---|
Format: | Masters Bachelors |
Terbitan: |
, 2010
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://lib.ui.ac.id/detail?id=20339708 |
Daftar Isi:
- <b>ABSTRAK</b><br> Bisnis kelapa sawit memiliki daya tarik tersendiri. Hal ini didukung dari keunggulan yang dimiliki kelapa sawit dibandingkan minyak nabati lainnya. Saat ini, PTPN V sedang berusaha keras untuk rneningkatkan penjualannya. Namun kendala yang dihadapi PTPN V sampai saat ini adalah masih adanya idle capacity dan masih menggunakan pengukuran kinerja tradisional. Tujuan penelitian ini aclalah untuk memberikan masukan dalam merancang sistem pengukuran kinerja yang komprehensif bagi PTPN V dengan menggunakan konsep Balanced Scorecard yang disesuaikan dengan strategi dan kondisi perusahaan. Penelitian ini menggunakan analisis rnakro (PESTEL dan five forces), SWOT; TOWS dan peta strategi. Setiap strategi dibuat dengan menggunakan tolak ukur kuantitatif yang terukur (KPI). Tahap terakhir adalah membuat inisiatif strategik sebagai suatu acrion plan agar tujuan akhir perusahaan tercapai. <hr> <b>ABSTRACT</b><br> Palm oil business has its own attractiveness. This statement is supported by the advantages that palm oil have compared to other vegetable oils. Nowadays, PTPN V is striving to increase its sales. The obstacles encountered to date by PTPN V are the existence of idle capacity and the use of traditional performance measurement to date. The purpose of this study was to provide input in designing a comprehensive performance measurement system for PTPN V by using the Balanced Scorecard concept tailored to the strategy and condition of the company. This study uses macro analysis (PESTEL and five forces analysis), SWOT analysis, TOWS analysis and strategy maps. Each strategy is made by using quantitative measurement (KPI). The last step is to create a strategic initiative as an action plan for the company to reached its final objective.