Keahlian instruktur dalam meningkatkan kemampuan siswa penyandang disabilitas studi eksploratif pada Balai Besar Rehabilitasi Vokasional Bina Daksa = Instructor expertise in improving the ability of students with disabilities : exploratory study at Vocational Rehabilitation Center for Disabled / Resti Aysiani Dewi

Main Author: Resti Aysiani Dewi, author
Format: Masters Bachelors
Terbitan: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia , 2012
Subjects:
Online Access: http://lib.ui.ac.id/file?file=digital/20329817-T34775-Resti Aysiani Dewi.pdf
Daftar Isi:
  • <b>ABSTRAK</b><br> Tesis ini membahas tentang keahlian instruktur dalam meningkatkan kemampuan siswa penyandang disabilitas. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan desain eksploratif. Penelitian menunjukkan bahwa menjadi seorang instruktur pelatihan vokasional bagi para penyandang disabilitas selain memiliki keahlian dasar, keahlian manajerial, keahlian administratif, keahlian direct training, dan keahlian konsultatif, seorang instruktur perlu memiliki keahlian dalam memberikan motivasi yang intens, memberikan bimbingan mental dan menerapkan praktek pendekatan sosial agar tujuan pembelajaran dapat tercapai. Keahlian yang dimiliki oleh instruktur tersebut diakui oleh para siswa penyandang disabilitas telah dapat meningkatkan kemampuan mereka sehingga siap untuk memasuki dunia kerja. <hr> <b>ABSTRACT</b><br> This thesis discusses the expertise of instructor to improve the ability of students with disabilities. This research is a qualitative exploratory design. Research shows that a vocational training instructor for persons with disabilities needs the basic skills, managerial skills, administrative skills, direct trainer skills, and consultative expertise. Furthermore this research also shows that an instructor needs to have expertise in providing intense motivation, providing mental assistance and implementing social welfare approach to ensure that learning objectives can be achieved. The expertise of the instructors is acknowledged by students with disabilities have supported them in improving their skills so they are ready to enter the workforce.