Hubungan antara tipe kepribadian ekstrovert dan introvert dengan prestasi akademik mahasiswa Fakultas Teknik Universitas Indonesia = The relationship between extroverted and introverted personality type with academic achievement of students of Faculty of Engineering, University of Indonesia
Main Author: | Dias Syeh Tarmidzi, author |
---|---|
Format: | Bachelors |
Terbitan: |
Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia
, 2012
|
Online Access: |
http://lib.ui.ac.id/file?file=digital/20311983-S43436-Hubungan antara.pdf |
Daftar Isi:
- <b>ABSTRAK</b><br>Prestasi akademik dipengaruhi faktor internal dan eksternal mahasiswa termasuk variabel kepribadian. Penelitian ini menggunakan desain deskriptif korelatif yang bertujuan mengidentifikasi hubungan antara tipe kepribadian ektrovert dan introvert dengan prestasi akademik mahasiswa. Sampel pada penelitian ini berjumlah 107 mahasiswa Fakultas Teknik Universitas Indonesia dari setiap program studi. Teknik sampling yang digunakan adalah stratified random sampling. Hasil uji kolomogorov-smirnov menunjukkan faktor tidak adanya hubungan antara tipe kepribadian ekstrovert dan introvert dengan prestasi akademik (p value 0,885; α= 0,1). Saran bagi penelitian selanjutnya adalah menyertakan faktor lain yang mempengaruhi prestasi pencapaian belajar sehingga terlihat pengaruh dari setiap faktor lain tersebut. <hr> <b>Abstract</b><br> Accademic achievement influence by internal and external factors include personality. This study uses descriptive correlative design that aims to identify the relationship between personality types and introvert ektrovert with student academic achievement. Samples in this study amounted to 107 students from the Faculty of Engineering, University of Indonesia study program. Sampling technique used was stratified random sampling. The results of kolmogorovsmirnov test showed no relationship between the factors of personality types extrovert and introvert with academic achievement (p value 0.885; α= 0.1). Suggestions for future research is to include other factors that influence the achievement of learning achievement so that the visible effects of each factor.