Model hubungan modal sosial, absorptive capacity; dan kemampuan inovasi di perusahaan otomotif = Relationship model of social capiital; absorptive capacity; and innovation capability in automotive company
Main Authors: | Dian Prihadyanti, author, Add author: Isti Surjandari Prajitno, supervisor, Add author: Fauzia Dianawati, supervisor, Add author: Teuku Yuri M. Zagloel, examiner, Add author: Rahmat Nurcahyo, examiner |
---|---|
Format: | Masters Bachelors |
Terbitan: |
Fakultas Teknik Universitas Indonesia
, 2010
|
Online Access: |
https://lib.ui.ac.id/detail?id=20275013 |
Daftar Isi:
- <b>ABSTRAK</b> Di era globalisasi, keunggulan bersaing sangat dibutuhkan oleh perusahaan untuk tetap survive dan mampu memenangkan persaingan. Aspek penting yang berperan dalam hal ini adalah kemampuan inovasi perusahaan yang ditentukan oleh kemampuan inovasi individu-individu di dalamnya. Aspek yang dinilai berperan adalah absorptive capacity (ACAP) yang didukung oleh modal sosial. Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh model hubungan antara modal sosial, ACAP, dan kemampuan inovasi karyawan pada perusahaan otomotif. Berdasarkan studi kasus, dengan analisis SEM terlihat bahwa baik perusahaan yang berperan sebagai pemasok maupun perusahaan yang dipasok memiliki model yang sama. Modal sosial memiliki terlihat memiliki peran penting dan dapat menjadi alternatif strategi untuk meningkatkan kemampuan inovasi yang turut mempengaruhi innovation maturity stage. <hr><i><b>ABSTRACT</b> In this globalized era, competitive advantage becomes important for firms to keep survive and to win the competition. An important aspect for this is firm?s innovation capability which depends on individual innovation capability in the firm. Element which has important role is absorptive capacity supported by social capital. This research attempts to obtain relationship model of social capital, absorptive capacity, and innovation capability in automotive companies. Based on case studies conducted, using SEM analysis, it is found that either the supplier or supplied companies has the same model. Social capital has important role and may be considered as alternative strategy to increase innovation capability which also influence firm?s innovation maturity stage.</i>