TEACHING VOCABULARY BY USING INFERENCE CONTEXTUAL CLUES

Main Authors: Sofian, Nuraisha, Suhartono, Luwandi, Husin, Syarif
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran , 2015
Online Access: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/9871
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/9871/9665
Daftar Isi:
  • Abstract: This research is aimed to know whether or not using vocabulary inference contextual clues can improve sixth grade students. This research was conducted through Pre Experimental study to improve students’ vocabulary. The subject of this research was the sixth grade students of Primary School SD Muhammadiyah 2 Pontianak in academic year 2013 / 2014 which consists of 37 students. In conducting this research, the pre-test was administered before the treatment and followed by the post-test after the treatment. The finding of this research showed that the effect size of the treatment (ES) is 0.2 (ES 01-0.3) and categorized as “Modest Effect’. Based on the findings found in this research, it can be concluded that Inference Contextual Clues is an effective strategy that can be used by the English teacher as an alternative to teach vocabulary comprehension in the classroom. Key words: Teaching vocabulary, Inferences, Context Clue Abstrak: Penelitian ini ditujukan untuk mengetahui benar atau tidak menggunakan kontekstual inferensi petunjuk kosakata dapat meningkatkan siswa kelas enam. Penelitian ini dilakukan melalui studi Pre Eksperimental untuk meningkatkan kosakata siswa. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas enam SD Sekolah Dasar Muhammadiyah 2 Pontianak pada tahun akademik 2013/2014 yang terdiri dari 37 siswa. Dalam melakukan penelitian ini , pre -test diberikan sebelum materi disampaikan dan Diikuti oleh post-test setelah materi disampaikan. Temuan penelitian ini Menunjukkan bahwa ukuran efek pengobatan ( ES ) adalah 0,2 ( ES 01-0,3 ) dan dikategorikan sebagai “Efek Sederhana”. Berdasarkan temuan yang ditemukan dalam penelitian ini, dapat disimpulkan bahwa Petunjuk Inference Kontekstual adalah strategi yang efektif yang dapat digunakan oleh guru bahasa Inggris sebagai alternatif untuk mengajarkan pemahaman kosakata di kelas. Kata kunci: Belajar kosakata, Kesimpulan, Bantuan konteks