THE EFFECTIVENESS OF WEBQUEST MEDIA IN TEACHING WRITING DESCRIPTIVE TEXT
Main Authors: | Pratiwi, Nanda Eka, Susilawati, Endang, Arifin, Zainal |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
, 2015
|
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/9816 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/9816/9601 |
Daftar Isi:
- Abstract: This research is focus on teaching writing descriptive text that used Webquest as a teaching media. The aim of conducting this research is to know whether webquest is effective to teach writing descriptive text to the first grade students of SMA Negeri 1 Ambawang in the academic year of 2014/2015. The researcher conducted a pre experimental study on teaching writing descriptive text using webquest media. The measurement technique was used specifically to measure the students’ achievement and it was done through writing test. Based on data analysis, it was found that the effect size of this research is 2.44. Before the treatment the mean score of pre-test was 49 which categorizes as poor. After they received the treatment the mean score of the post test increased to 72.07 which categorize as average to good. The result the students post-test is better than pre-test. It means that there is an improvement in students’ achievement. Keywords: Text Descriptive, Webquest, Effective Abstrak: Penelitian ini fokus pada pengajaran menulis teks deskriptif yang menggunakan Webquest sebagai media pembelajaran. Tujuan melakukan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah Webquest efektif untuk mengajarkan menulis teks deskriptif untuk siswa kelas satu SMA Negeri 1 Ambawang pada tahun ajaran 2014/2015. Penelitian dilakukan dalam bentuk penelitian pra eksperimental pada pengajaran menulis teks deskriptif dengan menggunakan Webquest. Teknik pengukuran yang digunakan, khusus untuk mengukur prestasi siswa dan dilakukan melalui tes menulis. Berdasarkan analisis data, ditemukan bahwa ukuran efektifitas dari penelitian ini adalah 2,44. Sebelum pengajaran, nilai rata-rata pre-test adalah 49, dikategorikan sebagai rata-rata yang rendah. Setelah mereka menerima pengajaran, nilai rata-rata post test meningkat menjadi 72,07 dikategorikan sebagai rata-rata yang cukup baik. Hasilnya nilai siswa post-test lebih baik dari pre-test. Ini berarti bahwa ada peningkatan prestasi siswa sebelum dan setelah pengajaran. Kata kunci: Teks Deskriptif, Webquest, Efektif