THE IMPLEMENTATION OF COMMUNICATIVE LANGUAGE TEACHING APPROACH IN TEACHING SPEAKING
Main Authors: | Ulfah, Rosalina, Apriliaswati, Rahayu, Arifin, Zainal |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
, 2015
|
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/8712 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/8712/8670 |
Daftar Isi:
- Abstract:The research focused to describe the implementation of Communicative Language Teaching (CLT) approach in teaching speaking by English teacher in eleventh year students of Science and Social study program at SMA Taruna Bumi Khatulistiwa. The research method that used is case study with primary data and secondary data as technique of data collecting. The sample is an English Teacher who facilitate eleventh year students. The research results showed that the teacher provided learners with communicative activities –such as games, simulation, certain command, problem solving, discussion and role play– and guided learners to be able to use the target language. Besides from the book and students worksheet (LKS), the teacher provided the students with various sources of learning material that reflect to the real world language use. The teacher also provided the students with assessment that emphasizes the measurement of learning outcomes in the form of students’ competencies to do something. Keywords: Implementation of CLT, Teaching Speaking. Abstrak:Penelitian ini berfokus untuk menggambarkan penerapan Pendekatan Pengajaran Bahasa Komunikatif (CLT)dalam pengajaran speaking oleh guru Bahasa Inggris siswa kelas XI program studi Sains dan Sosial di SMA Taruna Bumi Khatulistiwa. Metode penelitian yang digunakan adalah studi kasus (case study) dengan menggunakan data primer dan data sekunder sebagai teknik pengumpulan datanya. Sampelmerupakan seorang guru bahasa inggris yang memfasilitasi murid kelas XI. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru menyediakan kegiatan belajar yang komunikatif untuk siswa –seperti permainan, simulasi, komando tertentu, pemecahan masalah, diskusi dan bermain peran– dan membimbing siswa agar dapat menggunakan bahasa target. Selain dari buku dan lembar kerja siswa (LKS), guru menyediakan siswa dengan keberagaman sumber materi belajar yang mencerminkan pada penggunanan bahasa yang sesungguhnya. Guru juga menyediakan siswa dengan penilaian yang menekankan pada pengukuran hasil belajar dalam bentuk kompetensi siswa dalam melakukan sesuatu. Kata Kunci:Penerapan CLT, Pengajaran Berbicara.